Písničky pro děti
Tvrzení, že písničky Petra Skoumala zná každý, má hluboké kořeny v jeho tvorbě pro nejmenší. Na skladbách z desky Kdyby prase mělo křídla z roku 1991, které později vyšly i na další doplněné desce pod názvem Když jde malý bobr spát (2003), vyrostlo několik generací dětí. Skoumal často zhudebňoval básně Emanuela Frynty, Pavla Šruta a nebo jako v tomto případě Jana Vodňanského.
Nestárnoucí večerníčky
Podobně formující byla i Skoumalova práce pro dětské filmy a večerníčky. Nezlidověly jen jeho písničky, které napsal pro Včelí medvídky, ale i hudba ke Králíkům z klobouku, Maxipsu Fíkovi nebo seriálu A je to! a řadě dalších.
Zlatá éra s Vodňanským
Ve známost vešel Petr Skoumal v 60. letech především díky společným vystoupením s Janem Vodňanským. Fungování úspěšného dua, které ve své tvorbě dbalo na ironii, zatrhnul komunistický režim. Jejich tvorba vyšla na deskách S úsměvem idiota, S úsměvem Donkichota, Hurá na Bastilu a dalších. Zpět ke spolupráci oba svedly až v roce 1989 Večírky rozpadlých dvojic.
Vážně a pro dospělé
Petr Skoumal byl vystudovaný konzervatorista a ve své tvorbě pro dospělé uměl rozvíjet i vážnější témata. Písničku Starej pán nahrál na desku Poločas rozpadu (1990). Přestože v textu se otírá o komunisty, hrávali ji ještě před revolucí. „Bylo napínavý, kdy přijde nějakej soudruh a zatrhne to,” vzpomínal později.
Největší hit
Patrně nejslavnější píseň pro dospělé napsal Petr Skoumal před třiceti lety pro Michala Prokopa a jeho Framus 5 na album, které platí za jednu ze zásadních tuzemských rockových desek osmdesátých let. „Přišla revoluce, vinyly zmizely a zase se vrátily, ale jinak je to okamžik. A s Kolejí Yesterday to ani nehnulo,” shrnul sílu písně básník Pavel Šrut ve vzpomínce k reedici Koleje Yesterday po třiceti letech.
Nové hudební obzory
Petr Skoumal byl vystudovaný dirigent a vynikal zejména ve hře na piano, charakteristické pro něj bylo využívání syntezátorů. S neodolatelnou ironií svou vášeň pro syntetické zvuky vetknul do potměšilé písně I am A Japanese Synthesizer.
Filmová hudba
Hudbu Petr Skoumal zkomponoval pro přibližně 150 různých filmových projektů. Za pozornost stojí jeho spolupráce s Cimrmany, jeho hudba zní ze snímků Jára Cimrman ležící spící nebo Rozpuštěný a vypuštěný. Ale také ve filmech Přijela k nám pouť, Král a skřítek či Malá čarodějnice.
Naposled pro dospělé
Svoje poslední „vážné“ album Nebo cibule vydal v roce 2006 na značce Indies MG. Ve dvanácti písničkách zhudebnil básně Ivana Wenische i Ivana Blatného. Jako obvykle si sám nahrál většinu nástrojů, na desce ale zahostoval i jeho dlouholetý spolupracovník Jan Hrubý.