Deset hodin historie rock'n'rollu, jimiž prochází Elvis Presley, Bob Dylan, Beatles i U2, lze sledovat jako napínavý příběh. Na jeho počátku byla Amerika 50. let, rozdělená dost ostře na bílou a černou. "S naší hudbou bychom mohli dokázat totéž, co dobří političtí vůdci. Zbourat bariéry," přál si Chuck Berry, jeden z významných zakladatelů žánru.
Režisér seriálu Ted Haimes zdůrazňuje, že přínos černošských zpěváků gospelu či blues byl pro vznik rock'n'rollu zásadní. "Nebýt černých Američanů, hráli bychom menuet a tančili na špičkách," míní hráč na klávesy Ray Manzarek. Osobností, jež našla styčné body mezi černou a bílou Amerikou, se stal Elvis Presley. "On byl rock'n'roll," řekl písničkář Tom Petty.
Autoři dokumentárního seriálu dokládají, jak se nová hudba rychle stala jedním z hlavních proudů americké scény a jak skutečně přispěla k bourání společenských přehrad. Ukázky raných hitů se střídají s postřehy lidí, kteří rock'n'roll vytvářeli, prodávali a posouvali dál. "Je to hudba, která dokáže uchopit, procítit a sdílet okolní svět," míní Bruce Springsteen.
"Nejdůležitějšími přísadami rock'n'rollu je tajemství a rošťáctví," říká Bono z U2. "Nevím, proč by rock'n'roll neměl znít stejně dobře jako Mozart nebo Ellington," tvrdí kytarista Pete Townshend.
Jiní umělci zdůrazňují rebelskou či dobrodružnou povahu hudby, které se později začalo říkat rock. "Je nezbedný," tvrdí zpěvačka Tina Turnerová. "Musí stát trochu mimo zákon. V éře Divokého západu by z nás nejspíš byli bankovní lupiči," soudí v nadsázce zpěvák Alice Cooper.
Autoři dokumentární kroniky se zaměřili i na všechny důležité akcenty a proměny rock'n'rollu. Třetí díl se zabývá britskou invazí, během které dobyli Beatles a Rolling Stones Ameriku. Čtvrtá epizoda je věnovaná soulu a klíčovým osobnostem včetně Jamese Browna nebo Raye Charlese.
Významné místo má samozřejmě Bob Dylan. Jakmile tento bard vzal do ruky elektrickou kytaru, dostala rocková hudba další impulz v podobě písní s originální textovou výpovědí. Seriál popisuje umělecké vzepětí amerických kapel The Grateful Dead, nástup Carlose Santany či extázi muziky 60. let na festivalu Woodstock.
Sedmdesátá léta, která byla v Československu vnímána jako pohroma pro rockovou hudbu, přinesla nástup nových jmen včetně Davida Bowieho, skupin Led Zeppelin či Pink Floyd. "Jejich deska The Dark Side Of The Moon, to byl Sergeant Pepper 70. let," soudí tvůrci seriálu.
Do rockové hudby zahrnuli punk, Madonnu a její odvážné videoklipy, věnovali pozornost stanici MTV, která přivedla rock'n'roll na televizní obrazovku. Po informacích o výbojích 80. let cyklus končí spojováním rocku a hip hopu. Ostatně celým seriálem, který před časem uváděla Česká televize, se vine inspirativní stopa černošské hudby.
Devadesátá léta, která už jsou také minulostí, v kronice rock'n'rollu zahrnuta nejsou. Obsáhlý projekt byl totiž dokončen v roce 1995. Je natolik kvalitní a poutavý, že by se v něm dalo dobře pokračovat.
Chuck Berry koncertuje na festivalu Westbury Music Fair v New Yorku (19. srpna 2004) |