Uprostřed jeviště se pomalu rozsvítí široký kruh světla, v jehož prostředku leží pistole. Vzadu na scéně se objeví Jonzi a pomalým krokem se šine napříč jevištěm. Pistole si všimne až po chvíli. Zvedne ji, zlehka se dotkne hlavně a jemně po ní přejíždí rukou, okouzlen její mechanickou krásou. Pomalu se otočí k publiku a začne si vyhlížet oběť - že by to bylo sedadlo 17 támhle uprostřed, nebo snad jiné? Akce je stále agresivnější, Jonzi míří z diváka na diváka. Napětí roste. Pak spustí pistoli do oblasti slabin a začne s ní divoce masturbovat. Nakonec si Jonzi vpálí kulku do obličeje.
Tak toto je jen malá ukázka, nazvaná Střelec (Shoota), z představení, které Jonzi D. a jeho soubor uchystali do divadla Archa. Kromě Jonziho, jenž je uměleckým ředitelem projektu Lyrikal Fearta, se na scéně objeví dalších šest aktérů. Mimo to si s sebou Jonzi D. přiveze tři hudebníky včetně Dj Williama Ntimiha, který bude pochopitelně mixovat hudbu naživo.
Program v Arše byl rozdělen do dvou částí, z nichž každá čítala čtyři paralelní scény, odrážející život sociálních a rasových subkultur velkoměsta. Jonzi D. je pojmenoval například V bezpečí (Safe), Pan Aeroplán (Aeroplane Man) či Rychlý pruh (Fast Lane).
Premiéra projektu Lyrikal Fearta se uskutečnila na podzim roku 1995 v londýnském divadle Oval House. Od té doby jej úspěšně uvádějí scény po celé Británii a také se stal součástí repertoáru The Place Theatre, které se orientuje na taneční tvorbu.
Jonzi D. sice prošel undergroundem, později však vsadil na vzdělání a po absolutoriu The London Contemporary Dance School v roce 1993 působil jako choreograf a tanečník v Tel Avivu, New Yorku a Johanesburgu. V roce 1995 se stal uměleckým konzultantem v LWT´S South Bank Show pro dokumentaci umění a kultury hip - hopu. Jinak je také tvůrcem a moderátorem Apricot Jam - projektu, v němž uvádí novinky, koncerty, čtení poezie a diskuse z oblasti hip -hopové kultury.
Jonziho D. můžeme zařadit po bok umělců jako Kool Herc, Grand Master Flash, LL Cool či Public Enemy. Stejně jako oni vystoupil ze stínu černošských ghett a zbytku společnosti chtěl sdělit, že i tyto menšiny touží po uznání a respektu. Hip- hop se tak z ulice dostal až na divadelní prkna.
Jonzi D. |
Jonzi D. 2 |