Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herz obchází kolem Godota

  9:28aktualizováno  9:28
S příslibem ojedinělých inscenací, které se nepodaří "protlačit" na domovskou scénu, zahájil pražský Činoherní klub provoz svého miniklubu. Koncem září sem z Ungeltu přesunul hru Vincent s Ondřejem Vetchým v hlavní roli. Druhým klubovým trumfem se mělo stát Beckettovo Čekání na Godota. Realizaci zastřešila pětice známých jmen - režisér Juraj Herz, manželský pár Bára Hrzánová, Radek Holub plus otec a syn Suchařípovi.
Ukázky z představení najdete pod ikonkou video

Kdo by čekal, že vztah Estragona a jeho společníka Vladimíra bude nějak rezonovat se vztahem otec - syn u hereckých představitelů, že tu bude drama "otevíráno" tímto klíčem, nedočká se. Dvojici, jež čeká na "svého spasitele" Godota, vévodí s osudem smířený Estragon v podání Leoše Suchařípy. Jeho přezíravý postoj tlumí přehrávané klaunovství kolegy i jeho zápal pro Godota. Z pohledu svého stáří Estragon dobře ví, že s Godotovým příchodem se jejich fatální situace či promarněné životy jen těžko změní.

Režiséru Herzovi stačil k rozehrání napětí mezi hlavními protagonisty prvoplánový věkový rozdíl, nevyužil ani symbolických klaunovským převleků, které jinak hrdiny tlačí k relativně optimistickému či aspoň optimističtějšímu východisku. Dlouhé konverzace Estragona s Vladimírem jsou prostým přenesením textu. Pro dvojici se pódium po chvíli stává klecí, ze které je vysvobodí až vpád diktátorského Pozza s imbecilním otrokem Luckym.

Čekání na Godota
Samuel Beckett

Činoherní klub, Praha
Režie: Juraj Herz
Hrají: Leoš Suchařípa, David Suchařípa, Barbora Hrzánová, Radek Holub
Premiéra: 3. října 2001
Bára Hrzánová coby kníže s vizáží cirkusového ředitele rázem zaplní celé jeviště. Pozzovi dodala nutnou diktátorskou nesmlouvavost, podmíněnou ovšem všeobecným obdivem a uznáním. Pozzovo sebevědomé vystupování drží Estragona s Vladimírem v uctivé vzdálenosti a Luckyho, připraveného reagovat na úsečné příkazy, má Pozzo naopak u nohou - s vyplazeným jazykem na obojku. Hrzánová tu dobře balancuje mezi velitelkou a citlivou exhibicionistkou, ale počáteční tempo neudrží a obdobně jako Estragon s Vladimírem se počne dusit absurdními konverzačními smyčkami.

Čekání na Godota, klasika světového absurdního dramatu, klade mimořádné inscenační nároky: být maximálně věren textu, přitom nijak a v ničem se autorovi "nepodbízet", ani nic nevylehčovat divácky "vděčnými" lacinostmi. To ale neznamená, že text se víceméně mechanicky přenese na jeviště, jak to učinil Juraj Herz. Inscenace pak tápe ve vzduchoprázdnu. Přitom Beckettův text je stále živý, vždy neuchopitelně, a přitom citelně aktuální. Ano - jeho temnota rezonuje i s Godotem, který nedávno do New Yorku svým způsobem skutečně přišel. Tento, ani žádný jiný bolestný aktuální nerv v Činoherním miniklubu nebyl dotčen.

Radek Holub a Barbora Hrzánová v Beckettově hře Čekání na Godota.

David (vpravo) a Leoš Suchařípovi v Beckettově hře Čekání na Godota.

David (vpravo) a Leoš Suchařípovi v Beckettově hře Čekání na Godota.

Radek Holub a Barbora Hrzánová v Beckettově hře Čekání na Godota.

Zleva doprava: Barbora Hrzánová, Radek Holub a Leoš Suchařípa v Beckettově hře Čekání na Godota.

Autoři: ,



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz