Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herkules šel vykydat Augiášův chlív. Neuspěl

  3:17aktualizováno  3:17
Neexistuje příliš satirických divadelních her, které by i po více než čtyřiceti letech od svého vzniku zůstávaly nadále politicky aktuální a měly silnou vypovídající hodnotu o současné společnosti.

Ze hry Herkules a Augiášův chlív | foto: Divadlo na Vinohradech - Viktor Krombauer

Přesto výjimka potvrzuje pravidlo a nasazení textu slavného švýcarského ironika Friedricha Dürrenmatta Herkules a Augiášův chlív v pražském Divadle na Vinohradech slibovalo, alespoň podle autorovy předlohy, svěží politické divadlo. Opak byl bohužel pravdou.

Výsostně jízlivá hra o nepovedeném "odhnojení" Augiášových chlévů, popisující, jak byrokracie umoří antického hrdinu Herkula, se v režii hostujícího Jaroslava Brabce změnila, především v druhé části, v bezobsažnou a beznázorovou činohru.

A to i přesto, že premiéroví diváci byli na politický humor připraveni a na pouhé dvě politické narážky za celé představení živě reagovali. Právě oslabení satirické a politické roviny celému představení zásadně ublížilo.

Jakmile došlo k marginalizaci obsahu, vyvstaly výrazněji další problémy. Prvním a nejviditelnějším nedostatkem byla čitelná nekompaktnost celého hereckého týmu.

Co naplat, že Oldřich Vlach jako milý postarší Herkules v kůži bílého lva podal velmi netradiční, "antihrdinský", s decentním odstupem zahraný nenucený výkon, když ostatní herci, snad s výjimkou Jaroslava Satoranského v roli Augiáše, podobnou stylizaci ignorovali či nedodrželi.

Naopak sólová extempore Svatopluka Skopala, Pavla Rímského a dalších působila jako nemotivovaná sebeprezentace vlastního komického nadání. Žádný obsah, žádná dějová souvislost, pouze snaha vyrobit třaskavý vtip za každou cenu. Jako bychom byli v televizní šarádě a nikoli v bájné, v představení srozumitelně prezentované, lehkovážné Elidě.

Bohužel záměrně nadnesené prostředí Elidy se pak v prvoplánovém, sebestředném herectví proměnilo na pouhou zjednodušenou dekorativnost. Ostatně mnoho dobrých scénografických i režijních nápadů utrpělo právě v přepjaté soustředěnosti na komický, vnějškový efekt, zatímco obsah se ztrácel kdesi za Olympem.

Škoda, že se na Vinohradech přestalo věřit divákům a jejich smyslu pro humor. Ne všichni jsme totiž odkojeni plytkým humorem televizních estrád.

FRIEDRICH DÜRRENMATT - Herkules a Augiášův chlív
Divadlo na Vinohradech, Praha. Režie Jaroslav Brabec j.h., překlad Jiří Stach, dramaturgie Tomáš Vondrovic.
Hodnocení MF DNES: 30%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muzikál madagaskar
VIDEO: Je to sauna, popisuje Nosková muzikál Madagaskar v kostýmu hrošice

Populární animovaná série Madagaskar se vrací v podobě muzikálu pro děti. V hlavních rolích příběhu, který vychází z prvního animovaného filmu, se objeví...  celý článek

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.