Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havel s Morávkem na Provázku umně účtují s dějinami

  10:58aktualizováno  10:58
Divadlo Husa na provázku připravilo hru Cirkus Havel, ve které bývalý prezident vystavuje vysvědčení době a mravům.

Z inscenace Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa - Divadlo Husa na provázku, Brno. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Z inscenace Cirkus Havel aneb My všichni jsme LáďaLetošní výroční osmičkový rok více než jindy přinesl potřebu vypořádat se s českou minulostí. Účtuje s ní inscenace 1968 – čas utopie Karla Steigerwalda, částečně i Exit 89 Jaroslava Rudiše a Martina Beckera. Nejrozsáhlejší "vysvědčení“ však době a mravům vystavil Vladimír Morávek v rozsáhlé kompozici Cirkus Havel v brněnském Divadle Husa na provázku.

Vladimír Morávek má rád cykly a i Cirkus Havel je součástí širšího celku Perverze v Čechách. Navazuje přímo (v úvodu kostýmy, trvale uspořádáním scény) na Lásky jedné plavovlásky, pokračuje následujícími dvaceti lety a přes fragmenty z Odcházení nahlíží do současnosti. V obou případech jsou to neradostné výjevy, z nichž mrazí, současně je často doprovází osvobozující smích.

Václav Havel v Gottlandu

Cirkus Havel je montáží z několika her Václava Havla, citují se též jeho dopisy (jak z vězení Olze, tak list adresovaný Gustávu Husákovi), básně, pasáže z knihy Prosím stručně a konečně také vybrané věty z knihy Mariuzse Szczygieła Gottland. Cirkus Havel se podobá divoké férii, s Morávkovou obžernou fantazií, která vytváří překvapivé významy a s Havlovými hrami zachází nepietně.

Výpověď o době

Kateřina Kočičková

Mezi nejpovedenější výjevy patří podpis anticharty.

Stříhá je na kusy, vytrhává jen pár vět, hraje je zrcadlově proti sobě, spojuje je do sebe. Pro diváka, který se dokonale neorientuje v Havlově dramatické tvorbě, bude bezpečně rozeznatelná nejspíš jen Zahradní slavnost a Audience (v té v postavách Sládka a Vaňka rozeznává jemnou narážku na skutečného Václava Havla a Pavla Landovského).

Vypadá to jako velká divočina, ale – jak řečeno se Shakespearovým Learem citovaném též v Odcházení – v tom nesmyslu je smysl. Jde víc než o zběsilé leporelo, ale o výpověď o době, v níž většina chtěla jen přežít za zavřenými dveřmi svých domovů s blikajícími obrazovkami.

Anticharta jako estráda

Vedle Havlových postav, na scéně často zdvojovaných či ztrojených (včetně dramatika samého), vystupují v Cirkusu Havel také postavy harlekýna a kolombíny, které provozují tradiční cirkusové techniky. Balancují na velkém míči, chodí po laně: jejich tragikomické úsilí však doprovází nezdary a pády. U mikrofonu citují dokumenty a přebírají role dalších postav.

Připomenuta je Palachova oběť, Hana Zagorová v rudé poflitrované róbě vystřídá s přidrzlou nonšalancí u mikrofonu Martu Kubišovou. Mezi nejpovedenější výjevy patří podpis anticharty. Za zpěvu Karla Gotta přicházejí princezny, zvířátka, broučkové, snad i včelka Mája, roztomilé atributy normalizační televize, a pohupují se za zvuků písně Zvonky štěstí.

Z inscenace Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa

Těsně před koncem prvního dílu, tedy před přestávkou, přijde „revoluce“ a kolombína-artistka na hrazdě konečně vlaje  krásně a vznešeně. „Sundá mě někdo?“ zeptá se, když ostatní figury vyklidí v radostné euforii za zvuků fanfár ze Smetanovy Libuše scénu.

Tím je připraven prostor pro druhou půli, v níž se hraje ponejvíce rozkouskované Odcházení, cituje se z Gottlandu a ukazují se příbory z vily zlatého slavíka. Morávkovi nestačí ukázat, jací jsme byli, ale i jací jsme. Snad proto rozbité a znovu slepené Odcházení vypadá jako dekadentní večírek s kocovinou.

Z inscenace Cirkus Havel aneb My všichni jsme LáďaVšude visí a páchnou uzenáče, na stole zřícený křišťálový lustr a višňové kompoty. Sám Rieger v podání Roberta Mikluše vyhlíží jako živoucí zombie. Groteskně na bílo nalíčená tvář, roztřepené stařecké vlasy a na nich kšiltovka, plandající uválený oblek.

Druhá polovina nemá zdaleka tak dobrý rytmus a trpí zbytečným opakováním. Přesto je cenná. Ukazuje totiž, je mravní relativismus, povrchnost, konzumerismus, neochota angažovat se pro společnou věc, všeobecná skepse nebo „blbá nálada“ zdaleka nebyly jen příznaky normalizace. Divadlo Husa na provázku má i o současnou českou společnost obavy – a nebojí se to říct.

Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa
Divadlo Husa na provázku, Brno. Hrají P. Jeništa, R. Mikluš, A. Ambrová, I. Hloužková, J. Vyorálek a další. Délka 200 minut.
Hodnocení MF DNES: 90 %




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

Zemřel Jiří Josek, uznávaný překladatel Shakespeara i amerických autorů

Jiří Josek získal za překlady díla Williama Shakespeara řadu ocenění.

Po těžké nemoci zemřel překladatel z angličtiny, režisér a nakladatel Jiří Josek, uznávaný specialista na dílo Williama...

Najdete na iDNES.cz