RECENZE: Ne velikosti nezáleží, potvrdila česká zpěvačka v Salcburku
Kangmin Justin Kim jako Nerone a Hana Blažíková jako Poppea | foto: Salzburger Festspielen
Zpěvačka, věnující se soustavně staré hudbě, ovšem úplnou debutantkou není. Předloni se totiž se souborem Collegium 1704 podílela na provedení Bachovy Mše h moll v Kollegienkirche. Letos se ovšem představila hned ve třech operách, a to přímo na jednom z hlavních festivalových pódií. Proslulý britský dirigent Sir John Eliot Gardiner ji obsadil do různých rolí svého projektu, který připomíná 450. výročí narození raně barokního italského skladatele Claudia Monteverdiho a je uváděn v různých evropských a amerických městech. Sestává ze tří dochovaných oper tohoto skladatele, jimiž jsou Orfeo, Návrat Odysseův do vlasti a Korunovace Poppey.
Claudio Monteverdi: Korunovace PoppeyDirigent: John Eliot Gardiner English Baroque Soloists, Monteverdi Choir Felsenreitschule, 29. července 2017 |
Celý cyklus se v Salcburku hrál ve Felsenreitschule, kde v sobotu přišla na řadu poslední ze jmenovaných oper. Gardiner zvolil poloscénické provedení, které vytvořil spolu s režisérkou Elsou Rooke. Hrálo se bez kulis, mezi hudebníky, v lehce stylizovaných kostýmech (na jejichž návrzích se podílela i Gardinerova manželka Isabella), zato s hereckými akcemi.
Takové praktické řešení jistěže umožňuje s projektem cestovat po různých evropských městech, na druhou stranu to opery ochuzuje o divadelní aspekt, který je obzvlášť u této opery docela silný. Monteverdi ji psal pro Benátky 17. století, které už v té době měly svá první veřejná operní divadla, takže opera se tam přesunula z intelektuálního prostředí vzdělanců a aristokratických paláců takříkajíc mezi lid. A skladatel se tomu očividně přizpůsobil.
Historickým pozadím děje je hrůzovláda římského císaře Nera, který vzplanul vášní ke krásné ženě jménem Poppea a zapudil svou choť Ottavii. Vážnou dějovou linku, sestávající z mužovy zaslepené smyslné vášně, milenčiných neukojitelných mocenských ambicí a manželčina pompézního žalu, proložil komickými výstupy chův, sluhů, vojáků. To všechno si doslova říká o divadelní provedení.
Monteverdi je autorem takřka ještě z úsvitu dějin operního žánru, současně ale původní pokusy svých předchůdců geniálně rozvíjí a z citově silně zabarveného deklamačního stylu mu vyvěrá to, co se v budoucnu stane áriemi a co se postará o napětí (v dobrém i horším slova smyslu) mezi předváděním pěveckých dovedností a hudebně dramatickou pravdou. Ostatně co do vitality, melodičnosti a emocionality, tak závěrečným výstupem Nera a Poppey hodil Monteverdi rukavici skladatelům milostných duetů všech dalších epoch.
Gardiner se svým souborem English Baroque Soloists dostal z hudby spoustu dramatických odstínů, zvratů, kontrastů a nepřepjatého, přesto značného citového účinku. Famózní ve své přesnosti je jeho sbor nesoucí jméno právě Monteverdiho.
Luks bude dirigovat Mozarta
Sólisty si Gardiner očividně nevybral podle síly hlasů, nýbrž podle jejich barevnosti a schopnosti proměňovat dynamiku a dělat efektní výraz. Těmto požadavkům odpovídala i Blažíková, která Poppeu (a v prologu navíc Štěstenu, která se s Ctností pře o to, která z nich vládne světu), zpívala svým malým příjemným hlasem, ale s velkou dramatickou proměnlivostí a představivostí. Celou dosavadní kariéru si drží svůj obor, ví, kde má limity, a to je předpoklad pro cestu vzhůru. Nera ztvárnil jihokorejský kontratenorista Kangmin Justin Kim, který do zpěvu dokázal vložit všechnu vášeň i zlobu, dobrý výkon podala i italská sopranistka Marianna Pizzolato jako zapuzená Ottavia a další zpěváci a zpěvačky.
Z nich asi největším překvapením byl italský basista Gianluca Buratto v roli filozofa Seneky, jenž se Neronovi snaží racionálně „domlouvat“, ale za to se od něj dočká trestu smrti... Pěvcův nádherně barevný hlas a důstojnou autoritou naplněný projev ze zapsaly do paměti.
Na velikosti tedy nezáleží, i když... Jak se to vezme. Prostor Felsenreitschule je velice atraktivní, včetně arkád v pozadí, které se dají i scénicky využívat, ovšem svou rozlehlostí je pro takovýto víceméně komorní projekt nevhodný, a to vizuálně i akusticky. Hlasy, dobové nástroje a vlastně i poloscénické provedení by si člověk mnohem více vychutnal v menším sále. Roku 1993 na Salcburském festivalu uvedli Monteverdiho Orfea na nádvoří Rezidenčního paláce, jako skutečnou inscenaci, a výsledek byl nesrovnatelně působivější.
Nicméně na úspěchu české sopranistky to nic nemění. S ní ovšem letošní česká účast v Salcburku nekončí. Festival znovu pozval i dirigenta Václava Lukse, který tu už dvakrát vystupoval se svým souborem Collegium 1704. Letos bude 12. a 13. srpna dirigovat Orchestr Mozartea na dvou matiné, složených z hudby Wolfganga Amadea Mozarta.
Tipy z televizního programu
Recenze: Přání k narozeninám 55 %, John Wick 3 60 %, Čertoviny 50 %, Velká oříšková loupež 2 35 %, Okamžik zlomu 70 %, Líbáš jako Bůh 50 %, Billy Elliot 80 %, Nechte ho jít 55 %, Království nebeské 50 %, Spider-Man: Paralelní světy 70 %, Revenant Zmrtvýchvstání 70 %, Kursk 60 %, Dej mi své jméno 70 %, Spojenec 60 %, Mission: Impossible - Národ grázlů 65 %, Quo vadis, Aida? 75 %, Steve Jobs 80 %
Klíčová slova: Ceny Anděl, Velikonoce, Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Na vlnách Jadranu, Policie Hvar, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána
Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...
Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora
Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu
V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....
Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu
Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený
Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...
KVÍZ: Co chceš více, chop se lžíce. Jak znáte film Což takhle dát si špenát?
Bláznivá komedie o loupeži, zázračném omlazovacím přístroji a jedněmi nenáviděné, druhými milované...
Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album
Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...
RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace
Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...
TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert
Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...