Kytarista František Táborský s producentem Gregem Haverem ve studiích Sono natáčejí singly pro Chinaski. | foto: Archiv Chinaski

Zavřu Chinaski do pevnosti, slibuje producent Manic Street Preachers

  • 3
Točil slavné desky Manic Street Preachers i ryzí pop s Mel C ze Spice Girls. Na jedné vlně je teď britský producent Greg Haver i s tuzemskými Chinaski, se kterými po úspěšných singlech chystá celé nové album

Naposledy spokojeně přihlížel jejich vyprodanému koncertu v pražské O2 aréně. Pomáhal jim i s narozeninovou kompilací 20 let v síti. A letos už vymýšlí, jak natočit celou desku.

Slovenský zpěvák Peter Aristone a britský producent Greg Haver

Jak jste se vlastně k práci s Chinaski dostal? 
Přijel jsem na schůzku se slovenským zpěvákem Peterem Aristonem, s nímž jsem točil desku v Británii, a ve firmě mi říkají: Neměl bys chvilku potkat se s jednou kapelou, jmenují se Chinaski. Nesnáším, když jdu na schůzku nepřipravený, tak jsem si o nich alespoň za deset minut zjistil něco na internetu. Pak jsme se potkali s Frantou Táborským a bubeníkem Marpem, poslechli si pár věcí, které jsem dělal, a potom jsem o nich chvíli neslyšel.

Až?
Až do doby, než jsem se rozhodl odstěhovat na Nový Zéland, odkud pochází moje žena. Tři týdny předtím mi zavolali z Prahy, jestli bych neměl čas natočit s Chinaski dvě písně. Bylo to sebevražedné, ale nakonec to byla výborná zkušenost. Často pracuji s mladými umělci, mám rád, když můžu být na začátku. Ale v tomhle případě jsme si já i můj technik libovali, jak je úžasné být ve studiu se zkušenou kapelou, která ví, co dělá. Jsou skvělí muzikanti, vědí, co dělat ve studiu, mají představu, kam chtějí písničku nasměrovat. Díky tomu jsme Stížnost a Hlavolam udělali za tři dny. A domluvili se, že jim pomůžu dát dohromady album největších hitů a letos natočíme novou desku.

Kdo je Greg Haver

Britský producent se proslavil zejména spoluprací s Manic Street Preachers, se kterými natočil desku Lifeblood či slavné písně There by the Grace of God a You Stole the Sun From My Heart. S kapelou vystupoval i naživo jako perkusionista a podílel se na sólových projektech jejích členů. Krom toho má za sebou spolupráci s kapelami jako Catatonia, Super Furry Animals, Bullet For My Valentine, Kimbrou nebo s Mel C ze Spice GIrls. K tuzemským kapelám se dostal přes začínajícího slovenského zpěváka Petera Aristona, kterému vyprodukoval album 19 Days In Tetbury. 

Jaké bylo vidět Chinaski ve vyprodané O2 aréně?
Zvláštní. Většinou kapelu, se kterou dělám, nejdřív zažiju v barech a klubech. Tady bylo opravdu hodně lidí. Myslím, že to byla hezká oslava. Připomnělo mi to tak trochu výročí Manic Street Preachers. Ti hráli v Londýně každý singl, který vydali. To znamená šestatřicet písniček.

Zarazilo vás něco při nahrávání s Chinaski?
Pokaždé je zvláštní točit desku jinak než ve vašem rodném jazyce, protože energie písničky je vždycky spojena s textem. U Chinaski jako u zavedené kapely nebylo důležité je "znovuobjevit", ale spíš je přivést k tomu, aby pracovali jiným způsobem a bylo to pro ně zajímavé a zábavné.

Co konkrétně to třeba znamenalo u prvního singlu Stížnost?
Chtěl jsem, aby ta písnička byla důrazná. Aby působila jako jasný vzkaz posluchačům: jsme zpátky. A aby byla patrná jistá změna. Chinaski jsou zvyklí nějakým způsobem pracovat, takže když jsem dorazil do studia, měli už nástroje postavené. Ihned jsem muzikanty i mikrofony rozmístil jinak. Protože to, jak se nahrává, zásadně ovlivní, jak bude znít výsledek.

zdroj: www.youtube.com

Budete tak postupovat i na nové desce?
Těžko říct, ještě jsem neslyšel ani písničku. Obyčejně trávím hodně času s umělci už předtím, než se jde do studia nebo do zkušebny. Dva měsíce probíráme dema a pilujeme skladby, dohadujeme se na technice natáčení. Tady na to nebyl čas. Myslím, že by bylo hezké vzít kapelu někam pryč z republiky. Nemusí to být zrovna Británie, ale prostě někam, kde kolem nich nebudou kamarádi, rodiny a věci, které znají. Zkrátka psychologicky vytvořit pocit obležení v pevnosti, kde od nahrávání nikoho nic neruší. Rád beru kapely pryč z města, aby se nemohly soustředit na nic jiného než na nahrávání.

Technologii a dobré muzikanty není problém sehnat. Ale často se zapomíná na psychologii nahrávání, která je možná ještě důležitější. Chinaski už natočili tolik skladeb, že jsou usazení v tom, co jim vyhovuje. Takže se je jako producent budu snažit "vykolejit", aby používali jiná tempa, jiné postupy a zvuky. Ne vždy to funguje, ale už ten proces je důležitý. Protože teprve když se někdo dostane ze své pohodlné zóny, začne doopravdy zkoušet nový přístup a vzniknou nové věci.