Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gottfried Helnwein: malíř, který si nebere servítky

  16:19aktualizováno  16:19
Angels Sleeping – Spící andělé – je název výstavy rakouského malíře Gottfrieda Helnweina (1938). Od 11. června do 31. srpna ji můžete vidět v pražské Galerii Rudolfinum.

z výstavy Angels Sleeping - Bez názvu, 1996 | foto: © Gottfried Helnwein

Nereflektovaná minulost, jež nepřetržitě prorůstá do současnosti a způsobuje úzkost, je Helnweinovým hlavním tématem. Expozice jeho hyperrealistické, za fotografii lehko zaměnitelné malby i fotografií pokračuje v dramaturgické psychologizující linii výstav Galerie Rudolfinum.

Angels Sleeping navazují na předchozí výstavu amerického fotografa Gregoryho Crewdsona, který ve svých bravurně nasvícených scénách z amerického prostředí rozkrývá kolektivní pocit odcizení ve společnosti.

"Zvrhlý umělec"
Gottfried HelnweinHelnweinova tvorba má i silný politický přesah. Malíř se počátkem 70. let zařadil mezi vídeňské akcionisty, kteří kritizovali rakouskou kolektivní amnézii ve vztahu k fašistické minulosti země. Hnutí nezávislých politicky angažovaných umělců se snažila státní moc potlačit, revoltující akcionisty třeba na čas uvěznila či v krajním případě vyhnala do exilu.

Při performancích akcionistů tenkrát třeba tekla krev a po zemi se válely vnitřnosti. Dnes je vídeňský akcionismus nejznámějším ryze rakouským avantgardním uměleckým směrem.

z výstavy Angels Sleeping

Jeho hlavní představitelé Hermann Nitzch, Otto Muehl, Günter Brus, Rudolf Schwarzkogler stavěli do centra zájmů tělo, nahotu, sex, násilí, manipulaci, rituály, existenciální úzkosti i mýty. Oproti tomu estetika tvorby Gottfrieda Helnweina je více znepokojivá než agresivní, pohybuje se v jemnějších intencích, více naznačuje než ilustruje.

Přesto i Helnwein měl problémy s policií, která mu v roce 1971 zabavila plátna, a starosta Vídně Helnweinovo dílo bez ironie označil za entartete Kunst – nacistický název pro zvrhlé umění.

O rok později městský úřad ve Vídni ukončil předčasně další Helnweinovu výstavu. Projevy akcionistů Helnwein vysvětlil jako logický důsledek vývoje předchozích desetiletí:

"Rozpad monarchie, v níž se Vídeňané považovali za centrum světa, s císařem jako symbolem jejich důležitosti, nádhery a nadřazenosti. Pád do politováníhodné trpasličí existence, austrofašismus, občanská válka, nacistické šílenství, vymazání pojmu ‚Rakousko‘, vyčištění Evropy od Židů a jiných ‚podlidí‘, kteří byli pro jedinečnost rakouského umění a kultury tak podstatní a nepostradatelní! Bombardování, váleční zajatci, bezpodmínečná kapitulace po teď už prohrané válce a nakonec demokracie nařízená vítězi. Vídeň tehdy byla jako stojatá zahnívající voda, nebyl v ní kyslík, nic se ani nepohnulo, nikdo si netroufal říct ani muk a bývalí náckové si tiše práchnivěli a fermentovali," řekl malíř v rozhovoru pro Galerii Rudolfinum.

z výstavy Angels Sleeping

Helnwein od začátku své tvorby poukazoval na skutečnosti, které si rakouská ani německá společnost nechtěly přiznat. V roce 1988 při 50. výročí nacistického útoku na Židy – křištálové noci – postavil v centru Kolína nad Rýnem čtyři metry vysokou a sto metrů širokou zeď, na kterou nainstaloval velkoformátové fotografie dětských portrétů.

Celý projekt nazvaný Selection byl odkazem na děti, které byly v koncentračních táborech poslány rovnou do plynu. Později namaloval obraz, jenž zobrazoval umírající dítě klesající nad miskou s jídlem – obraz měl být přímým obviněním Heinricha Grosse, psychiatra, který v roce 1970 bez skrupulí přiznal, že stovky dětí byly otráveny v nemocnici, ve které za nacistického režimu pracoval.

Myšák Marilyn Manson
Pražská výstava, již kurátor Petr Nedoma seřadil do pěti částí, představí podstatné momenty Helnweinova díla s důrazem na převážně malířskou tvorbu posledních let. Úvodní skupinu tvoří autoportréty včetně ikonického autoportrétu umělcovy tváře znetvořené obvazy a kovovými předměty, který je metaforou nemožnosti svobodného vyjádření v Rakousku 70. a 80. let.

z výstavy Angels Sleeping

Nelítostný umělcův postoj k nacistické minulosti je námětem druhé skupiny děl. Těžištěm Helnweinovy tvorby je však téma dítěte, jímž se systematicky zabývá v nejrůznějších polohách a uměleckých technikách od raných kreseb až po současnost. Násilí na dětech v kontrastu s jejich pasivitou, bolestným údivem a nemožností se bránit světu dospělých je v dalším oddíle, nazvaném poněkud ironicky Art in Amerika, posunuto do polohy dalšího tématu.

Tím jsou vztahy bílé, často uniformované "většiny" k ostatním etnikům a menšinám zvláště ve Spojených státech. Závěrečná kapitola se dotýká, tentokrát výjimečně v podobě velkoformátových fotografií, popkultury a jejích ikon.

Ironické portréty punkového zpěváka Marilyna Mansona v masce myšáka Mickeyho nebo v téměř kanonické póze sv. Terezie jsou výmluvným gestem hovořícím o potřebě osvobozování od nadvlády všudypřítomného konzumního kýče.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Výtvarníci v roce 1968: Brežněv s klackem i prostřílené ruce

Gesto rukou vyjadřující odmítnutí invaze a díry po kulkách vypálených dávkou ze...

Nejen písničkáři svými protestsongy reagovali na sovětskou okupaci ze srpna 1968. Gesto rukou vyjadřující odmítnutí...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

Najdete na iDNES.cz