Gogol Bordello se přijeli pochlubit novou deskou Super Taranta! a to, co se v sobotu dělo v kriticky přeprodaném divadle Archa, se nedá nazvat jinak než masovými hudebními orgiemi.
O předehru, výplň přestávky mezi koncerty a dohru se staral prošedivělý londýnský konferenciér DJ Scratchy s výběrem svých rock´n´rollových, ska a reggae oblíbeností.
Jako živá návnada vlítli na podium tři Francouzi z La Phaze nadopovaní energií jak závodní chrti. Excentrický frontman Dammy běhal od kláves k baskytaře a punkový orkán smíchaný s elektrozáklady v rytmu junglu nebo dancehallu se zběsile hnal od začátku až do finále, ve kterém si přiběhl zahalekat i frontman Gogol Bordello Eugene Hutz.
Koncert La Phaze by k sobotnímu hudebnímu uspokojení úplně stačil, v Arše se ovšem schylovalo k nadělení, vedle kterého i nejdivočejší mejdan vašeho života vypadá jako nevinná dětská oslava.
Jízdu v maringotce poháněné závodním motorem kočíroval do půli těla svlečený král moudrých bláznů Hutz, připomínající křížence Borata, Iggyho Popa a vlka z Jen počkej zajíci, a jeho mezinárodní družina - Rusové Sergey Ryabtsev (housle) a Yuri Lemeshev (akordeon), kteří dodávají plnokrevnému punku Gogol Bordello ukrajinsko-cikánský hospodský přídech, plus izraelský kytarista, etiopský basák a bubeník z Floridy.
Podlaha v potem prosáklém sále se s prvním tónem proměnila v trampolínu. Eugene drhnul španělku, zpíval nadoraz svým vínem přibarveným hrubým hlasem a divoká hudba, prostupující jeho šlachovité tělo jako ďábel, mu křivila obličej a nevěděla, zda má dřív vyhřeznout ven rukama, nohama, očima či ústy.
Hutz hraje a zpívá, jako kdyby měl v příští vteřině zemřít. Vedle něj všechny ty unylé pózy, stylizace a falše, na které jsme od mnohých kapel zvyklí, najednou působí zoufale, levě a směšně. Celá kapela hraje s takovou vášní a vervou, že se člověk podivuje, jak to ty nástroje vůbec mohou vydržet.
V jedné písni si zarapoval Gipsy, špásem pro pánské oko byly přísné tanečnice Pamela a Elizabeth, které mlátily do činelů a pochodového bubnu a občas křikly něco do mikrofonu.
Strhující hudba a projev Gogol Bordello probouzejí v lidech sílu, divokost, nespoutanost, pocit jedinečnosti a rebelství, a když je po všem, člověk najednou neví kam s energií a má vážné obavy, aby cestou domů neprovedl něco skandálního.
Koncert byl stoprocentní - body dolů jdou na vrub neúnosnému napěchování Archy a půlhodinovým frontám u šaten a u občerstvení.
Gogol Bordello
Divadlo Archa, 24. listopadu 2007
Hodnocení iDNES.cz: 90%