SKUTR - Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka

SKUTR - Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka | foto: Petr Topičpro iDNES.cz

Goebbels byl nadšen, že chceme jeho skladbu uvést, říká režijní tandem SKUTR

V rámci festivalu Struny podzimu bude provedena hudební performance německého skladatele Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss neboli Černé na bílém. Režiséři představení Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský byli hosty on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz.

Premiéra performance proběhne 29. a 30. září v netradičním prostoru podzemního kina ARTminus Veletržního paláce v nastudování Orchestru Berg v čele s dirigentem Peterem Vrábelem.

odpovědi režisérského dua najdete zde

Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský alias SKUTR odpovídali na otázky čtenářů iDNES.cz

Heiner Goebbels, který patří mezi nejuznávanější současné skladatele, se v posledních skladbách stále častěji věnuje fúzi současné vážné hudby a divadla. Hudebníci proto musí zastat kromě instrumentálních také herecké, pěvecké nebo pohybové úkoly – hrají kuželky s dusítky nebo kostky na krytu cembala, házejí balony na kus plechu, mluví, recitují, zpívají a pohybují se.

"Martin původní uvedení vidět nechtěl," odpověděl Lukáš Trpišovský v on-line rozhovoru. "Já ho viděl na DVD. Samozřejmě ale vycházíme z poznámek v partituře, které zas vycházejí z původního provedení. Heiner Goebbels nám dokonce tvrdil, že možná proto máme chuť jeho skladbu uvést, že jsme ji naštěstí naživo neviděli."

Hudebně se v Černém na bílém prolínají konvenční přístupy jako rychlé basové rify nebo pomalá bluesová sóla a surreálné hudební výpady, jako když se rozehraje složité sólo pikoly kolem akordu C dur píšťaly vroucí konvice, ve které si pikolista ohřívá vodu na čaj. To vše se bude odehrávat v minimalistické scéně z kartonových krabic výtvarníka Jana Polívky. Papír se jako základní výtvarný materiál prolne celou inscenací.

Heiner Goebbels

Skladba vnikla jako pocta německému spisovateli Heineru Müllerovi. Goebbels staví hudebníky do mnoha různých rolí, strhující hudební pasáže střídají sóla na exotické nástroje, jako je japonské koto nebo nezvyklý cimbál, používají se i elektronické samply. Hudba se mísí s texty Edgara Alana Poea nebo T. S. Eliota, uslyšíme i hlas Heinera Müllera.

Scénické dílo, které zatím nastudoval jako jediný Ensemble Modern, zhodnotil kritik z The Times slovy: "Konečně progresivní hudba, která má smysl!" Inscenace měla premiéru v roce 1997 a od té doby se hrálo již na sedmdesát repríz po celém světě.

"Vůbec ne. Byl nadšený, že chce někdo tuto skladbu znovu uvést," uvedli členové dua SKUTR na otázku, zda bylo těžké získat povolení Heinera Goebbelse k uvedení této skladby. Ke vzájemné spolupráci dodali: "Byl už za námi v Praze na zkouškách a velmi nám fandil. Dokonce i některé věci oproti originálu měnil. Je otevřený k vzniku nového tvaru, rozhodně nelpí na originálu partitury. My se zase na oplátku snažíme respektovat a podpořit myšlenku a ducha tohoto díla.Velmi si totiž Heinera Goebbelse vážíme."

"Na více než hodinovou skladbu Schwarz auf Weiss si dosud netroufl jiný soubor než Ensemble Modern, který před třinácti lety nastudoval dílo v procesu skládání přímo s Goebbelsem. Pražské uvedení tak bude teprve druhou inscenací vůbec a vzniká v úzkém kontaktu s Heinerem Goebbelsem. Každé nastudování je naprostý originál," říká dirigent Orchestru Berg Peter Vrábel.

A Martin Kukučka z tandemu SKUTR dodává: "Režie Goebbelsova hudebního divadla je pro nás velká výzva. Hodně si slibujeme od charizmatického prostoru kina ve Veletržním paláci, který dává inscenaci velmi dobré východisko. Věřím, že tak jako pro nás i pro diváky bude fascinující vidět osmnáct muzikantů v pohybu, kteří navíc hrají zpaměti party náročné i pro hru z not. My jim navíc nedáváme jednoduché herecké úkoly."

Skutr - Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský

Režisérské duo SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) ve svých inscenacích spojuje činohru, pohybové divadlo, loutky i lightdesign. Společně začali pracovat při studiích na DAMU, zájem kritiky budila už jejich absolventská představení. Záhy je proto ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab přizval ke spolupráci pod hlavičkou divadelní laboratoře Archa.lab. V ní vzniklo několik úspěšných představení.

SKUTR byl třikrát nominován na cenu Talent roku Cen Alfreda Radoka, jeho představení Understand mělo navíc i nominaci jako Inscenace roku. SKUTR je žádaný i za hranicemi (Srbsko, Polsko, Litva, Itálie, SRN, Rumunsko, Slovensko, Skotsko). Získal Grand Prix a Cenu diváků na mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě (2007, 2008). V srpnu 2008 prezentoval ČR na festivalu Fringe v Edinburghu.

Nejznámější představení dua SKUTR jsou Nickname, Understand, 8 čili polib prdel kosům, Mistr a žák, Plačky a Malá smrt. V dubnu měl premiéru velmi úspěšný projekt La Putyka herce Rosti Nováka, na kterém se SKUTR spolupodílel.