Na Sázavafest se vrátili němečtí Alphaville.

Na Sázavafest se vrátili němečtí Alphaville. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

GLOSA: Sázavafest jel s Alphaville a Kosheen ve střídmém režimu

  • 2
Pořadatelé napočítali v areálu ve Světlé nad Sázavou dvanáct tisíc lidí. Přesto bylo ze sobotního programu zřejmé, že někdejší auru obří hudební přehlídky už tradiční Sázavafest nemá a hraje jinou ligu.

V areálu tomu napovídala řada provozních detailů. Od zvukové výbavy pódií přes počet mobilních záchodků až po oproti dnešním standardům omezenější nabídku jídla, díky níž se třeba vegetariánům vyplatilo skočit si raději nakoupit vedle do samoobsluhy. Také z řady slavných hudebníků, kteří v minulosti na Sázavafestu vystoupili, pořadatele na oslavu patnácti let příznačně pozvali německé Alphaville a britské Kosheen. Tedy kapely, které k aktuálními hudebnímu dění nemají mnoho co říct.

Jak se ukázalo, neznamená to, že by neuměly hrát to svoje. Alphaville s živou rytmikou za zády připomněli závan popu osmdesátých let se svými hity Forever Young nebo Big In Japan poměrně spolehlivě a vtipně. Také písně zdomácnělých Kosheen na české publikum stále zabírají, i když skupina sama dnes na pódiu působí oproti minulosti poněkud bezkrevně. Patrné to bylo zejména ze začátku koncertu, kdy se snažila hrát nové věci, které publikum příliš nerozproudily. A zpěvačka Sia Evans vypadala, že jí to spíš leze na nervy. V tomto ohledu za sebou Alphaville se spokojeným Marianem Goldem za mikrofonem nechali lepší dojem.

Silnější reakce než Kosheen si také vysloužily tuzemské kapely spadající do ranku festivalových jistot. Na Vypsanou fixu museli pořadatelé zesílit ochranku, aby fanoušci nesmetli kapelu z pódia. Což asi opravdu hrozilo. Jeden z hlavních festivalových časů si pro sebe dokázal ukradnout Xindl X, kterému se konečně podařilo postavit kapelu, která se na pódiu cítí pohodlně. Jeho rádii propírané hity v čele se skladbou V blbým věku měly víc než solidní odezvu a drajv.

Oznámkujte Sázavafest

Na Sázavafest se vrátili Kosheen.

Protichůdné reakce vyvolalo vystoupení Tomáše Kluse. Oddaní a oddané pod pódiem mu viseli na rtech. Ze zadních řad se při jeho dlouhých povídacích výstupech ozývaly výkřiky: Nemluv a hraj písničky. Je pravda, že některé z nich by zapadly spíše na scénu stand up komedií Na stojáka, která přes den bavila návštěvníky v akustickém stanu. Ta, stejně jako autorské čtení Michaela Viewegha, už patří ke standardní výbavě této hudební přehlídky. Klusův koncert také ukázal, že i u publika jsou nůžky mezi starým materiálem a písničkami z nové desky ještě poměrně dost otevřené.

Celkově Sázavafest patnácté narozeniny oslavil s vědomím vlastních hranic. Malebný areál ve Světlé nad Sázavou, kam se akce přesunula z “vojenského” Benešova, má na první pohled limitovanou kapacitu, kterou se pořadatelům povedlo naplnit. Patnáctý ročník skončil bez většího průšvihu, se spokojeným obecenstvem, i když postrádal nečekaný moment nebo zajímavou tečku.