Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Glassova opera je v nabídce našich scén mimořádným titulem

aktualizováno 
- Americký skladatel Philip Glass platí od poloviny 70. let za nejvýznamnějšího operního tvůrce současnosti. U nás však na jeho stěžejní mnohahodinové opery hned tak nebudeme mít ani vlastní síly, ani prostředky na import - a vzhledem k tomu je inscenace jednoho z Glassových méně provozovaných děl, komorní opery Pád domu Usherů, šalamounským řešením tohoto "deficitu". Cestu připravil orchestr Agon, když ji před časem nastudoval k několikerému koncertnímu provedení.

V inscenaci, kterou Státní opera Praha uvádí jako českou premiéru scénické verze díla, nyní obstarává Agon - pod vedením svého dirigenta Petra Kofroně - hudební složku. Opera je nastudována v anglickém originále a titulkována. Do konce sezony bude uvedena ještě dvakrát (8. a 11. června), o přenesení do příští sezony není rozhodnuto.
Specifikum ztvárnění předurčuje skutečnost, že režisérem je choreograf a tanečník Petr Tyc.
Tři hlavní postavy zdvojil tanečními rolemi (Jan Malík, Jaroslav Cemerek, Petra Hauerová), které přičlenil k instrumentálním částem partitury, a otevřel si tak prostor k práci s více významovými vrstvami. Pokouší se podmanit si prostor velkého divadla svým střídmým, čistým rukopisem, což se mu ne vždy přesvědčivě daří. Někde gesto, pohyb, rekvizita působivě doznívá, jinde rytmu na scéně dochází energie a musí jej táhnout sama hudba, s níž jinak scénická akce plyne v hladkém kontrapunktu.
Do mužských rolí byly vybrány dobré pěvecké typy - příjemnou barvou hlasu a hereckým talentem obdařený James Clark (tenor) pro přecitlivělého Rodericka Ushera, robustnější Oldřich Kříž (baryton) pro realistického Williama. U Madeline Usherové, jejíž part představuje nejlákavější výzvu pro inscenátora, dovedl Tyc do důsledků její neverbální přítomnost - zpěvačka (Jitka Svobodová) je celou dobu za scénou a tanečnice se objevuje na jevišti nezávisle na jejích pěveckých vstupech.
Po linii Madelininy role pronikl režisér do spletité tkáně Poeovy předlohy a libreta Arthura Yorinkse nejhlouběji, ba dostal se ještě i za ni.
V inscenaci je bohužel trochu podceněna technická stránka amplifikace je nevyrovnaná, nevyužity zůstaly možnosti synchronizace světelných efektů s hudebními motivy.
Přes tyto rezervy je Pád domu Usherů v nabídce našich operních scén mimořádným titulem, který si zaslouží pozornost pro mrazivou aktuálnost tématu. Arthur Yorinks posouvá jemně, nicméně důsledně mentalitu Poeových postav směrem k duchovním tenzím současnosti - aristokrat Usher v domnění, že volí svobodu, nastupuje ve skutečnosti fascinující cestu temnoty, která je od samého začátku, kdy se na scéně Daniela Dvořáka objeví citát z dopisu na náhrobním kamenu - zjevná všem, jen ne jemu.

Philip Glass: Pád domu Usherů
Státní opera Praha

libreto Arthur Yorinks
dirigent Petr Kofroň
režie a choreografie Petr Tyc
scéna Daniel Dvořák

Premiéra 29. května

Autor:


Témata: Deficit, Philip Glass

Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

RECENZE: Rottrová, Ruml, texty snů. O slovo se hlásí kapela Nedivoč

Marie Rottrová na festivalu Benátská! s Impulsem 2018

Herec, bavič a hudebník Jiří Krhut známý například z Kabaretu BO! Jaromíra Nohavici vydal se svou kapelou Nedivoč desku...

Brooklynští Grizzly Bear se probrali ze zimního spánku a nabarvili trosky

Newyorská kapela Grizzly Bear vystoupí poprvé v České republice

Poprvé se u nás objeví kapela Grizzly Bear. Parta z newyorského Brooklynu, která kombinuje rock s vokálním harmoniemi,...

Najdete na iDNES.cz