Komedie pro tři osoby je jako stvořena pro Ivana Trojana, Tatianu Vilhelmovou a Davida Novotného. Ztvárňují různé, a přitom si tak blízké charaktery tří mladých lidí žijících v jednom patře obyčejného činžáku.
Theo (Ivan Trojan) je neúspěšný ambiciózní hudební skladatel. Babeta (Tatiana Vilhelmová) se pokouší psát román, ale vlastně nedělá nic, telefonuje svým známým a od každého si půjčuje peníze. Frank (David Novotný) je energický, snaživý homosexuál, jemuž v životě nic nevyjde.
Jejich setkání jsou naplněna gejzíry slovního i situačního humoru, který dokážou všichni tři skvěle rozehrávat, gradovat a pointovat. Umožňuje jim to i jazykově břitký překlad Pavla Dominika a nenápadná ruka režiséra Lukáše Hlavici, jenž dává hercům dostatečně velký prostor. Ukryt v pozadí, dává inscenaci tempo a - zvláště v první půli - nápaditě pracuje s prostorem.
Před divákem se odehrávají groteskní situace provázející osudy tří "zbytečných lidí". Jde v podstatě o životní outsidery, ztracence a ztroskotance života. Divák jako by viděl sebe sama kdesi v paneláku či na vysokoškolských kolejích. Žádné velké drama se neodehrává, jen střípky obyčejných situací v neobyčejných souvislostech "obyčejného šílenství". Složený výsledek však o současném světě a pocitu člověka v něm vypovídá víc než mnohé sociologické analýzy či psychologické sondy. Právě v tom tkví kvalita konverzační komedie Melissy Gibsonové, za niž obdržela v loňském roce prestižní newyorskou
Cenu OBIE za nejlepší novou hru sezony 2001/2 na off-broadwayských scénách. Humorem navazuje na tradice Oscara Wildea, formou na nezávislé filmy z rodu Jima Jarmusche a úhlem pohledu na svět připomíná Zelenkovy Samotáře. Je přeložena do žargonu současné mládeže a podána sympatickým "cool" humorem. Téměř rapový rytmus a herecky perfektně zvládnuté ostré střihy jsou devízami, které obstojí v nejvyšší komediální konkurenci.
I když druhá polovina trochu ztrácí dech, náhle otevřený jevištní prostor je zahlcen překážejícími rekvizitami a vzniklé situace nedokážou herci tak bravurně rozehrát jako v první části, která se odehrávala v mnohem omezenějším prostoru chodby, řadí se (sic) k dosavadním komediálním vrcholům této divadelní sezony. A některé "hlášky" jistě vstoupí do slangu současné mladé generace.
D E J V I C K É D I V A D L O P R A H A |
*Překlad: Pavel Dominik |
Dejvické divadlo je zcela zrekonstruované. Po složitých jednáních se zastupitelstvo Prahy 6 rozhodlo podpořit malé, ale vyhlášené divadlo dvaadvaceti miliony korun, tedy nejvyšší investicí do kultury v porevolučních dějinách městské části. (7. listopadu 2001) |