"Rozhodli jsme se tak na základě překvapivého ohlasu naší loňské výstavy Krajiny - Malba na pokraji viditelnosti od čínského výtvarníka Čchiou Š-chua," říká ředitel galerie Petr Nedoma. Souběžně s výstavou velkoformátových fotografií Pavla Baňky Rudolfinum uvede filmový triptych Three Windows (Tři okna) věnovaný americkému básníkovi Robertu Laxemu. V prosinci pak Baňku vystřídá expozice malíře Michaela Bibersteina, který ve svých gigantických obrazech vytváří uměle konstruované scenérie.
Baňkův cyklus vznikl v Americe. "Vždycky jsem si myslel, že na krajinu mám dost času a hlavně že je to docela nuda," popisuje autor genezi projektu. V Oregonu strávil šest měsíců spolu se svou ženou, která zde byla na ateliérovém pobytu. Baňka volný čas trávil chozením po přírodě. "Amerika má úžasné fotografické krajináře, kteří už dávno všechno nafotili. Snažil jsem se tedy postupovat trochu jinak. Chtěl jsem vyjádřit své pocity z krajiny, a nikoli krajinu samu," vysvětluje. Podle kurátorky expozice Martiny Pachmanové Baňkovy "fotografické obrazy" ukazují, že hranice viditelnosti jsou neomezené a že díky fotografiím můžeme vidět i to, co pouhým okem nerozpoznáme.
Původně byla výstava připravena pro menší sály v přízemí galerie. Nakonec se galeristé rozhodli cyklu věnovat hlavní výstavní prostor. "Fotky si zvětšuju sám, nepoužívám žádné laboratoře. Takže ten obrovský prostor byl pro mě velký záhul," říká k tomu Baňka.
Výstava šedesáti fotografií Pavla Baňky by měla být v příštím roce reprízována v některých evropských městech a snad i v Číně a na Tchaj-wanu. V Praze trvá do 25. listopadu.
Pavel Baňka: Les 15 |
Pavel Baňka: Nebe 15 |
Pavel Baňka: Nebe 5 |
Pavel Baňka: Nebe 8 |