Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Galerie obsadili tři králové moderního umění

aktualizováno 
Tři slavná jména, tři výjimečné postavy českého moderního umění 20. století, tři průřezové výstavy jejich děl.

Jindřich Štyrský: Stěhovací kabinet (Milenci), 1934 | foto: Národní galerie v Praze

V letních měsících hostí Praha nejednu výstavu, na kterou se vyplatí zajít, i když snad právě neprší. Vévodí jim tři retrospektivy předních představitelů českého výtvarného umění 20. století: Emila Filly (1882-1953) v Jízdárně Pražského hradu, Jana Zrzavého (1890-1977) ve Valdštejnské jízdárně a Jindřicha Štyrského (1899-1942) v domě U Kamenného zvonu.

Jde o opravdu ojedinělou příležitost prohlédnout si průřez tvorbou umělců, jejichž obrazy v současnosti patří mezi desítku nejdražších děl v Česku, a k tomu moci jejich díla v kontextu doby vzájemně porovnat. Mimoto měli Filla a Štyrský významnou výstavu naposled před půl stoletím, "šťastnější" Zrzavý před sedmnácti lety.

Působivá vzpomínka
Právě on však letos koncem května zahájil sérii retrospektiv, vzápětí následován svými souběžníky. Zrzavého díla se vrátila do stejných prostor, kde byla v roce 1990 k vidění u příležitosti stého výročí jeho narození. Nyní je výstava, která potrvá do 16. září, věnovaná výročí třiceti let od autorova úmrtí.

Expozice se snaží připomenout umělce v co nejširším záběru - svědčí o tom na dvě stě padesát děl. Hlavní osu přehlídky tvoří autorovy nejvýznamnější obrazy s proslulou Kleopatrou, kterou je možné porovnat s její ranější a drobnější variantou či uhlovou kresbou.

V postranních kabinetech je k vidění množství Zrzavého kreseb a menších prací, další oddíly představují ilustrace či scénografické návrhy, ale i fotografie autora samotného. Tato dokumentární část je navíc oživena osmiminutovým filmem výtvarníka Michala Pěchoučka věnovaným malíři.

Po stopách moderních směrů
Více bibliograficky laděné jsou výstavy Emila Filly a Jindřicha Štyrského. Fillova přehlídka více než sto dvaceti děl mapuje jeho vývoj od postimpresionistických počátků přes expresionistické vlivy až ke kubismu, jehož poetiku následně rozvíjel v různých tématech.

Věnoval se ženské figuře, zátiší, následně válku předznamenávajícím Bojům a zápasům, v nichž se spolu rvou zvířata, či cyklu českých a slovenských lidových písní.

Opomenuta nejsou ani Fillova poválečná díla, v nichž se odráží jeho zkušenost z koncentračního tábora, lyrické krajinomalby Českého středohoří, drobná sochařská díla či množství prací na papíře. Výstavu, která trvá do 31. října, doplňuje ukázka několika děl Fillových následovníků.

Jako kubistický malíř s lyrickým zaměřením začínal i Jindřich Štyrský, který však záhy přešel k imaginativní tvorbě a postupně se stal předním představitelem českého surrealismu. Umělcova výstava čítající na šest set položek až obdivuhodně přehledně sleduje jeho vývoj a celou tvorbu, která kromě výtvarné oblasti zasáhla i scénografii, typografii, ediční činnost a psaní uměleckých manifestů či polemik.

Nechybějí zde Štyrského koláže, fotografie, grafiky, knižní ilustrace ani dokumenty ze života. Všechno dohromady tvoří unikátní, plastický obraz autora. Mnohá díla na výstavě jsou představena poprvé. Velká část pochází ze zahraničních sbírek.

Vyjmenovat vše, co stojí za pozornost, od Štyrského pověstných maleb, jako je například Trauma zrození, přes erotické koláže a fotografické cykly až po kresby k jeho unikátní knize Sny, by samo o sobě vydalo na telefonní seznam. Mnohem zajímavější je vše vidět na vlastní oči, což je možné do 9. září.

RETROSPEKTIVA: Emil Filla (1882-1953)
Jízdárna Pražského hradu, kurátor Tomáš Vlček. Výstava trvá do 31. října, plné vstupné 140, snížené 70 korun, www.hrad.cz, www.ngprague.cz

JAN ZRZAVÝ: Obrazy, kresby, ilustrace
Valdštejnská jízdárna, Praha, kurátorka Zuzana Novotná. Výstava trvá do 16. září, plné vstupné 150, snížené 70 korun, rodinné 200 korun, www.ngprague.cz

RETROSPEKTIVA: Jindřich Štyrský (1899-1942)
Dům u Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha, kurátoři Lenka Bydžovská a Karel Srp. Výstava trvá do 9. září, plné vstupné 120, snížené 60 korun,
www.ghmp.cz





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.