Galerie MXM je u konce s dechem

V naprosté tichosti v těchto dnech zanikla pražská galerie MXM, která si za jedenáct let vybudovala pověst nejrespektovanější soukromé výstavní instituce v Česku. Nenápadný konec jedné z prvních nestátních galerií ostře kontrastuje s rokem 1991, kdy její první výstavu za velké pozornosti médií otevíral prezident Václav Havel. Závěrečný účet galerie činí: 127 expozic přímo v jejím sídle na malostranské Kampě, 17 v jiných tuzemských prostorech a 63 v zahraničí.

MXM se už delší čas potýkala s malým prodejem děl vystavovaných umělců, což byl její jediný příjem. Nicméně majitel galerie Jan Černý ji nezavřel toliko kvůli finančním problémům.

Hovoří spíš o značné vyčerpanosti personálu: „Je to propojené. Když několik let po sobě sháníte peníze na základní provoz, dost vás to vyčerpá. Hlavně psychicky.“ Jednou z posledních ran bylo to, že  ministerstvo kultury zamítlo jejich žádost o grant na nájem.  „Alespoň jednou za jedenáct let bychom si dotaci zasloužili,“ myslí si Černý.

Galerie narazila na dva kameny úrazu. Od roku 1996 klesal s výkonem ekonomiky a propadem polostátního sektoru zájem bankovních domů a kanceláří o obrazy, kterými si movití obchodníci do té doby zdobili svá sídla. Většinu následujících obchodů proto galerie realizovala se zahraničními partnery.

Jenže ještě hlubší krize přišla s loňskými teroristickými útoky na Spojené státy. Ztráty na obchodech s americkými partnery odhaduje Černý na statisíce korun. „Prodávali jsme z výstavy tak dva tři kusy. Tím se zaplatily dluhy a s nulou se šlo dál. Ale pořád dokola se to nedá dělat,“ vysvětluje Černý.

MXM se zaměřovala na střední generaci výtvarníků včetně několika členů bývalé skupiny Tvrdohlaví, a pak na nová jména například z pražské Akademie výtvarných umění. Řada umělců si nyní bude muset najít nového galeristu. „Jsou to dospělí lidi, budou se muset o sebe postarat. Ale chápou to. Vždyť za závazky galerie ručím vlastním domem,“ říká Černý.

Galerista už má několik zájemců o značku MXM, která v českém prostředí dost znamená. Rozhoduje se, zda ji někomu propůjčí, či rovnou prodá. Budoucnost prostoru na pražské Kampě v Nosticově ulici není jasná. Slibně se však vyvíjí možnost, že by místnosti galerie do budoucna sloužily k prezentaci jednoho významného českého sběratele.

Černý hodlá další síly věnovat své firmě na přepravu a produkci výstavních projektů. Na podzim pomůže s realizací české účasti na benátském bienále architektury - už nikoli pod hlavičkou MXM.