MXM se už delší čas potýkala s malým prodejem děl vystavovaných umělců, což byl její jediný příjem. Nicméně majitel galerie Jan Černý ji nezavřel toliko kvůli finančním problémům.
Hovoří spíš o značné vyčerpanosti personálu: „Je to propojené. Když několik let po sobě sháníte peníze na základní provoz, dost vás to vyčerpá. Hlavně psychicky.“ Jednou z posledních ran bylo to, že ministerstvo kultury zamítlo jejich žádost o grant na nájem. „Alespoň jednou za jedenáct let bychom si dotaci zasloužili,“ myslí si Černý.
Galerie narazila na dva kameny úrazu. Od roku 1996 klesal s výkonem ekonomiky a propadem polostátního sektoru zájem bankovních domů a kanceláří o obrazy, kterými si movití obchodníci do té doby zdobili svá sídla. Většinu následujících obchodů proto galerie realizovala se zahraničními partnery.
Jenže ještě hlubší krize přišla s loňskými teroristickými útoky na Spojené státy. Ztráty na obchodech s americkými partnery odhaduje Černý na statisíce korun. „Prodávali jsme z výstavy tak dva tři kusy. Tím se zaplatily dluhy a s nulou se šlo dál. Ale pořád dokola se to nedá dělat,“ vysvětluje Černý.
MXM se zaměřovala na střední generaci výtvarníků včetně několika členů bývalé skupiny Tvrdohlaví, a pak na nová jména například z pražské Akademie výtvarných umění. Řada umělců si nyní bude muset najít nového galeristu. „Jsou to dospělí lidi, budou se muset o sebe postarat. Ale chápou to. Vždyť za závazky galerie ručím vlastním domem,“ říká Černý.
Galerista už má několik zájemců o značku MXM, která v českém prostředí dost znamená. Rozhoduje se, zda ji někomu propůjčí, či rovnou prodá. Budoucnost prostoru na pražské Kampě v Nosticově ulici není jasná. Slibně se však vyvíjí možnost, že by místnosti galerie do budoucna sloužily k prezentaci jednoho významného českého sběratele.
Černý hodlá další síly věnovat své firmě na přepravu a produkci výstavních projektů. Na podzim pomůže s realizací české účasti na benátském bienále architektury - už nikoli pod hlavičkou MXM.
- sobota 13. července 2002