Emil Filla, Holandské zátiší, olej na lepence

Emil Filla, Holandské zátiší, olej na lepence | foto: Galerie Kodl

Na slavné adrese se představí Filla či Toyen. Obrazy jsou na prodej

  • 1
Pražská Galerie Kodl se stěhuje. To by normálně nestálo za delší zprávu. Jenže na novém místě hned uspořádá výstavu nebývalého významu – ukáže průřez nejlepšími díly ze svých aukcí.

Nové prostory na pražské Národní třídě galerie „zabydlí“ od středy. Termín to není tak úplně náhodný. „V domě, do kterého se stěhujeme, byl v roce 1894 založen první umělecký salon Františka Topiče. A bylo to právě 22. října,“ vysvětluje Martin Kodl. Obnovený Topičův salon dnes funguje hned vedle a o kus dál v paláci Metro sídlí on-line aukční síň Galerie Národní 25, takže v samém středu metropole vzniká zajímavé umělecké centrum.

Galerie Kodl tedy bude slavit a přichystala k té příležitosti výstavu, na které představí asi tři desítky z nejdůležitějších obrazů, jež byly spjaty s mimořádně úspěšnými prodeji. Výstava bude otevřená od středy do soboty od 14 do 18 hodin.

Rekord sem, rekord tam

K vidění tu bude hned několik děl Emila Filly. Například Hlava muže s dýmkou, která se v květnu prodala za 14 milionů korun (cena bez aukční přirážky) a je letos dosud nejvýše vydraženým obrazem. Nebo Sklenice a noviny, malba z roku 1914, která v roce 2009 stanovila a rok držela nový Fillův autorský rekord. Na rozdíl od běžných předaukčních výstav na tuhle expozici zapůjčili díla majitelé, kteří je koupili před lety. Přitom by samozřejmě nemuseli. „Jsem rád, že se nám podařilo bez problémů dohodnout,“ říká Kodl.

Několik vystavených obrazů však půjde znovu do aukce, kterou bude galerie pořádat 30. listopadu. Kromě dalšího Filly, konkrétně jeho Holandského zátiší s vyvolávací cenou 5,5 milionu korun, to bude i olejomalba Františka Janouška Žena před zrcadlem (1,7 milionu), Racek letící do snu od Theodora Pištěka (2,5 milionu), plátno Jakuba Schikanedera nazvané Samota (3,5 milionu) nebo Metamorfoza IV od Josefa Šímy z roku 1966, která se bude vyvolávat od 4,5 milionu korun. Na výstavě a v aukční nabídce bude i obraz Beze stopy, který namalovala Toyen v roce 1955. Jeho vyvolávací cena je 3 miliony.

Na výstavě se vedle skutečně drahých obrazů potom objeví i levnější, ale stále zajímavá díla. Jsou to třeba top ten nedosahující, přesto však autorské rekordy Jaroslava Čermáka, Václava Brožíka nebo Adolfa Kosárka. Dívka se švihadlem od Mikuláše Medka je vedle rekordu autora i nejdražší v aukci prodané dílo českého poválečného umění.

Představí se i plátno Zlaté rybičky u okna, které vytvořil Filla v roce 1916. V roce 2000 se tento obraz vydražil za dnes už nezávratných 7,3 milionu korun. Ovšem českým aukčním rekordem byl celých dalších šest let. „Dobových“ rekordů, které ilustrují, o jaká díla byl v uplynulých letech zájem i jak rostl tuzemský trh s uměním, bude na výstavě více. Například Schikanederův Motiv z Bretaně, který se v roce 1997 prodal za 70 tisíc korun.

Historicky nejvýše vydraženou prací na papíře od Františka Kupky je akvarel nazvaný Moře na francouzském jihu pocházející ze slavné Waldesovy sbírky. Nový majitel za něj na podzim 2012 zaplatil 2,3 milionu.

Nakladatel a vlastenec

Sběratelská tradice rodiny Martina Kodla sahá zhruba do stejné doby, kdy František Topič rozjížděl své nakladatelství a později galerii. Nejprve Topič otevřel knihkupectví. Dnešní Národní, tehdy samozřejmě ještě Ferdinandova třída se po znovuotevření Národního divadla v roce 1883 postupně stávala společenským centrem Prahy. „Vytvářela českou protiváhu k převážně německé ulici Na Příkopech. Topič v jednom domě vybudoval knihkupectví, nakladatelství, umělecký salon i reprezentační byt, v němž se usadil s manželkou,“ připomíná kunsthistorička Eliška Charvátová.

Topič sám „trpěl“ protiněmeckým vlastenectvím. Jeho obchod měl vývěsní štít v češtině, francouzštině, polštině a ruštině... jen němčina chyběla.

Na Ferdinandově, pardon Národní třídě by to mohlo zase hezky umělecky kvasit.

.