Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Futura2000 už nepobíhá s fixem po New Yorku

aktualizováno 
- Futura 2000 patří mezi nejvlivnější graffiti umělce původní Subway-éry sedmdesátých let v New Yorku. Přes své abstraktní obrazy na stěnách vlaků podzemní dráhy se dostal v osmdesátých letech do newyorských a pak i světových galerií, dnes se věnuje hlavně webdesignu. Na konci roku 1998 poskytl rozhovor německému hiphopovému magazínu Backspin, z kterého vám teď přinášíme úryvek.

BS: Na počátku osmdesátých let jsi začal malovat graffiti na plátno. Teď, v devadesátých, děláš zase grafiku a webdesign. Jak jsi se k tomu dostal?

F: Kolem roku 1986 došlo, jak já říkám, ke smrti klasického umění. Lidé už neměli chuť dívat se v galeriích na práce graffiti umělců. Musel jsem se v té době rozhodnout, co ze mě bude. Měl jsem jsem ženu a dvouročního syna, které jsem musel živit. Nechtěl jsem ale pracovat jako umělec a prodávat svá díla za málo peněz. Dělal jsem různé věci a už se o to hnutí nezajímal. Byl jsem z toho jak to dopadlo nanejvýš zatrpklý. Myslím to, že jiní lidé hnutí graffiti využívali a těžili z něho... lidi jako Jean-Michael Basquiat nebo Keith Haring, kteří neměli žádné znalosti a zkušenosti z pravé Subway-školy. Jasně, někteří z naší školy do dotáhly až do muzea, lidi jako Dondi. Ale v podstatě nikoho nezajímalo, co jsem dělal. Byl jsem naivní.

BS: Pracoval jsi někdy společně s Basquiatem nebo K. Haringem?

F: Pracovali jsme ve stejnou dobu na stejných místech, ale nikdy na společných věcech. Byli jsme všichni v těch samých malých galeriích. Fab Five Freddy, Dondi, Haring, Basquiat, já a ještě pár ostatních. Ale abych se vrátil k tvé otázce, co dělám teď: na začátku devadesátých jsem se začal stále víc a víc zajímat o nastupující počítačový design. V roce 1990 jsem založil se svým partnerem Stachem ze Subware firmu GFS. Časem jsem ale zjistil, že chci ještě dělat něco víc, začal jsem tedy s historií internetu. To pro mě bylo něco opravdu silného, bylo to něco jako hlas sebe sama. Mě jako osoby ne jako writera.

BS: Je pro tebe ještě důležité psát své jméno?

F: Ne. Už jsem léta na nic netaggoval. Naposledy to byla taková akce v Groningu. Je to težké nemalovat, když to všichni ostatní dělají. Ale normálně mě neuvidíš pobíhat po New Yorku s fixem. Kdysi jsem byl writer!

BS: Jak jsi vlastně přišel na své jméno?

F: Inspiroval mě k tomu film 2001 - Vesmírná odyssea, byla to taková myšlenková projekce do budoucnosti. Bylo mi patnáct, docela hodně na to, abych začal s graffiti, jak jsem si myslel. Ale byl jsem prostě fascinován tou energií, která tam venku na ulicích byla.

BS: Jaké writery jsi měl tenkrát nejraději?

F: Nejvíc jsem respektoval lidi jako T-Kid, Lee, Dondi, Seen... prostě ty, jejichž práce jsem viděl na vlakách. V té době jsem pracoval na whole-carech, i na hodně abstraktních, bez písmen jen s barvami. Cítil jsem se fakt dobře, protože to bylo něco úplně jiného. Dneska se především snažím dále se vyvíjet, jít dál. Teď k tomu pro mě patří kromě zdí a pláten také grafika a webdesign. Dělám také takovou hračku, část produkce pro U.N.C.L.E. a obaly desek pro MoWax.

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

OBRAZEM: Za války byl špionem. Pak fotil Alžbětu II. i Marilyn Monroe

Pablo Picasso se svým obrazem Marie-Therese Walter (1932, Akt, zelené listy a...

Dostat se do přízně britské královny Alžběty II. není jednoduché. Cecilu Beatonovi se to přesto povedlo. Dokonce se z...

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

Najdete na iDNES.cz