Fotbal a pop jdou ruku v ruce

Ještě nedávno měla kopaná s populární hudbou společné jen vítězné chorály fanoušků, které se rozléhaly nad evropskými trávníky. Dnes už to zdaleka neplatí.

Například FC Liverpool proslavila píseň Ferry Cross The Mersey, již prý hrávali ve svém nejranějším období i Beatles. Fanoušci Manchesteru United prosluli hymnickým provedením slavného standardu You'll Never Walk Alone; na jedné ze skladeb alba The Meddle od Pink Floyd je dokonce jejich rituální zpěv vmontován přímo do nahrávky. Málokdo ví, že i bojová melodie pražské Sparty je odvozena od hitu Na Na Na Kiss Him Goodbye dnes již zapomenuté newyorské skupiny Steam z roku 1969. Chudobný záběr fotbalového popu doplňovaly do konce 80. let už jen televizní popěvky typu Zelená je tráva.

P r ů k o p n í k   P a v a r o t t i

V posledním desetiletí se však sport více než kdy dřív komercionalizoval. Jeho příbuznost se showbyznysem vyvolala zájem gramofonového průmyslu - zjistil, že by bylo dobré připojit se ke sportovním hvězdám a k velkým sportovním událostem. Fotbalové šampionáty mezi nimi samozřejmě nemohly chybět.

Potenciál využití naznačil už v druhé polovině 80. let Luciano Pavarotti. Britská televize použila jeho árii Nessun dorma z Pucciniho opery Turandot jako znělku ke svým k fotbalovým přenosům. Výsledkem neustálého opakování slavné melodie byl triumfální úspěch kompilace Pavarottiho nejslavnějších árií, jež pronikla i do žebříčků populární hudby.

V roce 1990 se poprvé objevila jakási hymna fotbalového mistrovství světa - konalo se v Itálii, zatímco dotyčná hymna se pouštěla zatím jen v Anglii. Tam se však vzápětí z oné rockové písně World In Motion stal velký hit. Po předchozím ohlasu Pavarottiho písně se tak znovu potvrdila teze, že fotbalový hit nemusí patřit k nejjednodušším a nejpřímočařejším popěvkům.

U t k á n í   p í s n í

Exploze fotbalových písní vypukla na Euru 96, které se konalo v jednom z hlavních světových center populární hudby, v Anglii. Tehdy se mezi sebou utkaly o nejpopulárnější píseň šampionátu dokonce tři skladby. Oficiální píseň tehdy nahrál pro Euro jeden z velkých fotbalových fandů Mick Hucknall a jeho skupina Simply Red. Romanticky laděná We're In This Together se ovšem neujala, a dokonce zahájila Hucknallovo smolné období, které trvá dodnes. Daleko lépe se dařilo skupině Lightning Seeds, jejíž píseň Three Lions, inspirovaná typickým britským znakem na dresu, se líbila mnohem více. S třetí skladbou přišel další fotbalový maniak a v mládí velmi talentovaný hráč Rod Stewart, který natočil spolu se skotskými fotbalisty krásnou verzi lidové písně Purple Heather.

Světový šampionát v roce 1998 - konaný ve Francii - zavedl poprvé oficiální písňové album. Deska Allez! Ola! Ole! byla vydavatelstvím Sony Music poprvé koncipována tak, že kromě oficiální hymny a znělky na albu participovalo osmnáct interpretů z účastnických zemí. Ústředním hitem se měla stát dynamická píseň portorikánsko-americké hvězdy Rickyho Martina La Copa De La Vida, která ideálně spojovala latinské a evropské rysy, jež se prolínají jak v fotbalu, tak v populární hudbě. Kupodivu se po světě i hrála, ale na to, že Martin byl v té době na vrcholu své popularity, to bylo zklamání.

Česká rádia si raději vybrala z téže desky hospodsky laděný popěvek anglické anarchistické skupiny Chumbawamba. Instrumentální znělku šampionátu napsal elektronický mág Jean Michel Jarre, ale místo ní se překvapivě ujala elektronická kompozice Carnaval de Paris souboru Dario G, kterou vydala konkurenční firma Warner Music. Byla složena z citací populárních národních melodií všech zúčastněných zemí. Líbila se natolik, že ji televize hrávaly při fotbalových přenosech ještě dlouho po mistrovství světa.

S v ě t   v  p o h y b u

Letošní šampionát v Japonsku a Koreji pokračuje v tradici minulého mistrovství. Dokonce i Dario G přišli s novou verzí své elektronicko-folklorní instrumentální směsky Carnaval 2002, ale tentokrát mají jen malou šanci, protože s výstižnou znělkou přišel sám velký řecký skladatel Vangelis. Výběr 2002 FIFA World Cup se také může pochlubit první fotbalovou písní, kterou zpívá žena. Anastacia, americká zpěvačka s hlasem ostrým jako laser, je teď s písní Boom na špičkách většiny světových žebříčků. A to je v záloze ještě další jasný fotbalový hit francouzského souboru Love United.

To, že hlavní melodii současného fotbalového šílenství zpívá žena nebo že vedle světových hvězd se na komerčně úspěšné kompilaci podílejí i méně známí umělci, jsou možná jen nenápadné kroky. Ale zároveň mohou signalizovat, jak fotbal spolu s populární hudbou mění životní zvyky na této planetě. A spoluvytvářejí to, o čem před dvanácti roky zpívala britská kapela New Order - svět je v pohybu.

Charitativní koncert Pavarotti a přátelé 2001