Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSÁŘ: Začalo to ujíždějícím klavírem, skončilo gruzínským ohňostrojem

  18:55aktualizováno  18:55
Klavírní festival Rudolfa Firkušného, konaný pod hlavičkou Pražského jara, je komorní podzimní protiváha květnové přehlídky. Pátý ročník, který se uskutečnil v minulých dnech, se asi nezařadí k nejpamátnějším.

Sourozenecké duo Khatia a Gvantsa Buniatishvili uzavřelo Festival Rudolfa Firkušného. | foto: Petra Hajská

Hned úvodní večer v Rudolfinu provázela podivná smůla. Ruský pianista Andrej Gavrilov má za sebou velkou kariéru, poznamenanou nicméně šikanou ze strany někdejšího sovětského režimu a poté i vlastními psychickými problémy, kvůli nimž v devadesátých letech osm let vůbec nehrál.

Během Schumannova cyklu Papillons (Motýli) ještě člověka nenapadlo, že je něco v nepořádku, Gavrilov hrál sice poněkud robustněji, než by se na motýly slušelo (ti zde vystupují spíš v přeneseném slova smyslu, jako barvitý svět maškarních plesů s polétávajícími konfetami), nicméně pořád dosti hravě.

Co se přesně stalo při provedení Schumannových Symfonických etud, je předmětem debat v kuloárech. Gavrilov si totiž zničehonic začal posouvat židli a poté dvakrát přerušil hru a upravoval zajišťovací systém na nohách nástroje. Dělalo to dojem, že klavír nebyl dobře připraven a začal ujíždět. To je možné, ale nelze si vzpomenout na jiný podobný případ – a to se v Rudolfinu už daly slyšet kreace, při nichž klavíry dostaly pořádně zabrat.

Druhá možnost je, že Gavrilovova interpretace tohoto okázalého díla, které přibližuje zvuk klavíru symfonickému orchestru, byla do té míry přemrštěná, že to sebelépe zabržděný klavír prostě „neustál“. Třetí možnost, že sólista se takto snažil zastřít nejistotu, je snad lepší nezvažovat. Následná Lisztova Sonáta h moll už ale působila téměř psychopaticky, klavír se otřásal neposlouchatelnými fortissimy. Byla to změť zvuku, v níž se ztrácela hudba. Až v přídavcích od Chopina a Prokofjeva jako by Gavrilov nabyl rovnováhu.

Recitál českého pianisty Tomáše Víška, který se jako jediný nekonal v Dvořákově síni Rudolfina, nýbrž v sále Pražské konzervatoře, byl podstatně klidnější. Nejvíc potěšil výběrem skladeb od Rudolfa Firkušného. Mohlo jich být ještě více, klidně na úkor Chopina a Liszta, vždyť tyto autory hraje každý a konkurence je obrovská. Firkušný jako skladatel není moc známý, přitom zjevně nebyl jen řemeslníkem vyrábějícím příležitostné skladbičky. Víšek se předvedl i jako spolehlivý a přemýšlivý interpret děl Antonína Dvořáka a Johannesa Brahmse.

Jak na Bacha

Přemýšlivým pianistou je bezesporu i Francouz Pierre-Laurent Aimard, proslulý hlavně jako specialista na moderní hudbu, zvláště Messiaena. V Praze hrál ovšem Goldbergovské variace, veledílo Johanna Sebastiana Bacha. Vyvolal tím řadu otázek. Zda vůbec hrát Bacha na moderní klavír, a když, tak jakým způsobem, aby nenudil. Provedení třiceti variací totiž trvá téměř půldruhé hodiny a Aimardovi hudba pod rukama plynula dost jednotvárně, navíc hrál s očima až příliš upřenýma do not. Divák si pak odnáší dojem, že umělec je ponořen víc do papíru než do hudby. Na druhou stranu Aimard aspoň poskytl podnět k úvaze a k diskusi.

Fotogalerie

A to by snad mělo být smyslem přehlídky. Z tohoto pohledu do ní úterní a současně závěrečné vystoupení gruzínského sesterského dua Khatia a Gvantsa Buniatishvili moc nezapadalo, jakkoli bylo působivou tečkou za festivalem. Hra na dva klavíry, případně na jeden klavír na čtyři ruce je samozřejmě atrakce umožňující předvést možnosti nástrojů a souhru.

Khatia hrála na festivalu před dvěma lety sólově. Už tak třaskavý program tehdy podala s energií až příliš třaskavou a letos byla očividně vůdčí osobností dua. Sestry zvolily díla Sergeje Rachmaninova, dále svého krajana Josefa Bardanashviliho, Ravelovu vlastní úpravu skladby La Valse, fantazii na Gershwinovu Porgy a Bess od australského pianisty Percyho Graingera a také rozpustilou suitu Scaramouche od Dariuse Milhauda, právem považovanou za jeden z nejoriginálnějších kusů pro dva klavíry. Předvedly prostě ohňostroj, sice jen vnějškově efektní, ale bravurně vypalovaný.

Jediným nevyslechnutým koncertem byl recitál mladého Francouze Davida Fraye. Nicméně nic to nemění na pocitu, že udržet vysokou úroveň specializovaného klavírního festivalu bude pro Pražské jaro čím dál větší výzva.




Nejčtenější

Zemřel režisér Miloš Forman, tvůrce oscarového Amadea

Miloš Forman na snímku z roku 2004 při přebírání jedné z mnoha cen, kterých se...

Filmový režisér Miloš Forman, držitel dvou Oscarů za nejlepší režii a také otec dvou párů klukovských dvojčat, zemřel v...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...



Doutník, sklenku a třikrát ho...o, vyzval DeVito k vzpomínce na Formana

Danny DeVito a Jack Nicholson ve slavném Formanově snímku Přelet nad kukaččím...

Edward Norton, Danny DeVito, Jim Carrey i Antonio Banderas. Největší osobnosti Hollywoodu vyjádřily smutek nad odchodem...

Formana už pochovali. Všichni jsme jeho děti, míní režisér Jiří Strach

Miloš Forman

Poslední rozloučení s režisérem Milošem Formanem se konalo v neděli na místním hřbitově v americkém městě Warren, kde...

GLOSA: Ani na masáž nebyl čas. Ivanka Trumpová baví naivitou

Ivanka Trumpová v Bílém domě (3. února 2017)

Ivanka Trumpová přepisuje pravidla úspěchu. Respektive si to myslí. Loni vydala knihu, ve které ženám radí, jak si...

Další z rubriky

GLOSA: Thom Artway maluje svou hudbu zase o něco pestřejší paletou

Thom Artway 17. dubna 2018 v pražské Malostranské besedě

Písničkář Thom Artway představil v metropoli videoklip k písni All I Know i přeskupenou doprovodnou kapelu. Úterní...

Wanastovky, Chinaski, Kabát. Létofesty zamíří do osmi českých měst

Wanastowi Vjecy (Colours of Ostrava 2013)

Série hudebních přehlídek Létofest letos s dvoudenním programem zavítá do osmi krajských měst od Českých Budějovic po...

Elton John od hip hopu po country. Poklonu složila Lady Gaga i Ed Sheeran

Elton John (O2 arena, Praha, 26. listopadu 2016)

Poctu Eltonu Johnovi na deskách Revamp a Restoration vysekli Ed Sheeran, Lady Gaga či Dolly Partonová. Žánrově pestrá...

Najdete na iDNES.cz