Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fergie zpívá hravě, ale nic nového nepřináší

  9:27aktualizováno  9:27
Stacey Fergussonová zvaná Fergie se dočkala prvního sólového alba skoro po dvaceti letech v showbyznysu.

Fergie | foto: Universal Music

K popularitě se dnešní jedenatřicetiletá zpěvačka probíjela po drobných krůčcích od hvězdičky z dětských televizních pořadů přes statistku v reklamách, až v roce 2002 nastoupila k hiphopové skupině Black Eyed Peas.

Od jejich alba Elephunk je považována za tu osobu, která čtyřčlennému jádru hiphopového sdružení přinesla superhvězdný status. Její právě vydané album The Dutchess ukazuje, že je to spíše kvůli tomu, že zapadla do celku, protože bílá zpěvačka mezi třemi černými rappery dobře vypadá, než kvůli síle osobnosti nebo kreativitě. A to i přesto, že hlavním producentem The Dutchess byl will.i.am, tvůrčí motor Black Eyed Peas.

Na Fergiině výkonu vadí především to, jak strašně chce uspět. Nejde jí to z duše. Tam, kde je úsměv, je příliš násilný. Tam, kde má být lehkost, by ji každá průměrná černoška převálcovala. V popu jsou i jiné snaživky, například Madonna, ale ty si obvykle najdou svůj prostor, kde nemusí soupeřit s lepšími. Fergie bojuje s lepšími na jejich vlastním poli.

Ale rozlišujme mezi osobností interpreta a jeho produktem. Paris Hiltonová je stokrát horší zpěvačka, a přesto je její výsledný produkt v mnoha parametrech srovnatelný s Fergie. To proto, že z umělců se stále více stávají jen na veřejnost vysunutá tykadla díla, které z valné většiny vyrobil někdo jiný. Osobnosti dávají takovým dílům hlavně jméno a tvář.

To však nic nemění na faktu, že will.i.am odvedl s Fergiinou deskou dobrou práci. Strategii postavil na využití řady samplovaných nebo citovaných klasických hitů, například prvního na Grammy nominovaného songu Supersonic v úvodní písni Feragalicious.

Druhým důležitým produkčním rysem Fergiiny desky je pestrost stylů - od čistého hip hopu přes konvenční pop až po reggae kombinované v ostrém střihu uprostřed písně s punkem v Mary Jane Shoes. Tato pestrost a z ní vyplývající hravost je tím hlavním prvkem, který dělá producentovo dílo pro konzumní veřejnost atraktivním, i když nepřináší nic nového nebo inspirujícího.

FERGIE - The Dutchess
Universal Music, délka CD 64:42
Hodnocení MF DNES: 60%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.