Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Feng – Jün Song: Ve zpěvu nacházím sama sebe

  13:04aktualizováno  13:04
Čínská operní zpěvačka a moderátorka televizního pořadu, Feng – Jün Song, si téměř hodinu povídala se čtenáři iDNES. On-line rozhovoru věnovala den volna - po koncertě se Slunečním orchestrem v pražském Paláci Akropolis a před reprízou inscenace Marné tázání nebes. Také proto byla část otázek směřována k práci. Na tu ohledně zpěvu paní Song odpověděla: "Ve zpěvu nacházím sama sebe, nebo si hledám svou bytostní polohu".

Záznam on-line rozhovoru s Feng-Jün Song najdete ZDE.


Představení Marné tázání nebes nazkoušel Jan Antonín Pitínský pro divadlo Archa. Vzhledem k poškození divadla záplavami se inscenace tentokrát představí ve Státní opeře Praha. Má z toho Feng – Jün Song trému? "Trému nemám, spíš mám obavu, že se budeme muset herecky a scénicky přizpůsobit prostoru", napsala v on-line diskuzi.

Feng-Jün Song zde hraje nejen hlavní roli, ale je i odbornou poradkyní celého projektu. Představení vzniklo v rámci doprovodného programu výstavy Sláva barokní Čechie a nese podtitul "barokní čínérie". Hra je setkáním současné kultury s tajemným a fascinujícím světem pekingské opery a barokního divadla.
Více o Marném tázání nebes čtěte ZDE.

V hudbě Feng-Jün Song propojila lidové písně zemí Dálného východu zpívané technikou pekingské opery s muzikou Slunečního Orchestru, který je inspirován latinsko-americkými, africkými a jazzovými prvky. Projekt má na svém kontě CD, které v loňském roce vyšlo pod hlavičkou Faust Records a nese název Sun Meets Song.

Feng-Jün Song vyrůstala v severní Číně, ve městě Ťia-mu-s´. Od svých osmi let se učila pekingskou operu. Pak se stala dlouholetou osobní žákyní u paní Šang Chuej-min, následovnice školy Šang, jedné ze čtyř největších škol pekingské opery ženského typu. Již jako členka dětského pěveckého a tanečního souboru se v ČLR zúčastnila mnoha soutěží a získala řadu cen.

Od roku 1985 žije trvale v Čechách. Je doktorkou filosofie v oborech komparativní lingvistiky a frazeologie. Dlouhodobě vyučovala zpěv a pohyb na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka a stále spolupracuje s různými pražskými a brněnskými uměleckými školami.

Vstupenky na koncert

V předprodeji:
Palác Akropolis (199 Kč)
V agentuře Key Production (199 Kč)
V síti Ticketpro (230 Kč)
Na místě:
249 Kč
V letech 1994 – 1996 spolupracovala a účinkovala v kulturních pořadech v Českém rozhlase a v rámci těchto pořadů vysílala sama nazpívané árie pekingské opery a čínské a i jiné východoasijské lidové písně. Jak pořady, tak písně získaly velký ohlas. Od roku 1995 začala koncertovat jako sólistka. Spolupracuje s řadou vynikajících čaských i zahraničních muzikantů a hudebníků. Díky jejich společné práci vznikly projekty žánru World Music a také projekt hudby vážného charakteru. V současné době se vedle pedagogické činnosti a účasti na různých hudebních a divadelních projektech věnuje intenzívně sólovému koncertování.

Vokální projev F. J. Song se těžko řadí pod konvenční škatulky či žánry. Vychází z čínské tradiční opery ("si-čchü", především pekingské opery "t´ingsi"), čínské lidové hudby (min-ke a min-jüe), klasické čínské hudby (ku-jüe). Sbírá a zpracovává i orientální lidové písně jiných oblastí (tibetské, mongolské korejské, japonské, indonéské atd.) a jiné příbuzné motivy. Zkoumá a technicky srovnává východní etnickou hudbu se západní, experimentuje a improvizuje na motivy orientální etnické hudby, čínské opery a hudby jiných světových odlišných etnických skupin, inspiruje se také z různých hudebních žánrů (jazz, rock i pop...).
 
V roce 1995 společným koncertem s jazzmanem Alanem Vitoušem získali druhou cenu "stříbrný zvon" na V. Mezinárodním festivalu rozhlasových hudebních programů v Šanghaji a ve stejném roce získali zvláštní cenu na Prix Bohemia rozhlasových skladeb v Poděbradech.
 
Sama považuje svůj vokální projev za kosmopolitní a domnívá se, že hudba vibruje tělem a čistí duši, je bez hranic a dává duchu lehkost. Hudba lidi spojuje bez ohledu na jejich rasu a barvu, věk, pohlaví, společenské postavení... Možnosti hudbou skýtané jsou bezbřehé.

Současné hudební projekty

1. Feng-Jün Song a folkjazz


Pásmo čínských lidových písní z nejrůznějších lokalit Číny, z různých etnických skupin žijících na čínském území, od mrznoucí čínské Sibiře (Mandžusko) až po tropické čínské jižní provincie, od Východočínského moře až po sněhem zakrytou střechu světa: chanské lidové, tibetské lidové, korejské lidové, mongolské lidové, waské lidové, tchajwanské horalské a i lidové písně z jiných asijských zemí:japonské, indonéské apod. doprovází folkjazzový orchestr čtyř citlivých hudebních duší.

Helena a Jiří Vedralovi, mají zkušenosti z hudby vážné, folku, jazzu i rocku.
Helena - housle, barytonové housle, viola, zpěv
Jiří - kytara, mandolina, kobala, flétny, zpěv
Martin Smolka - skladatel současné vážné hudby, také improvizuje a hraje na klavír, cembalo a kytaru.
Tomáš Ondrušek - multi-perkusista a bubeník. Hraje na stovkách bubnů vlastní výroby.
Spontánnost a vitalita se tu skloubí s něhou a citem.

2. Feng-Jün Song a etnojazz - Sluneční orchestr


Unikátní spojení čínské operní pěvkyně F. J. Song, používající nenapodobitelnou techniku zpěvu, a tria Sluneční orchestr, v jehož hudbě jsou slyšet inspirace etnickými vlivy od brazilské, africké, arabské hudby, až po meditativní plochy dálného severu. Společné koncerty jsou důkazem o úžasných možnostech komunikace pomocí hudby. Čínské, tibetské, mongolské, korejské a japonské písně se s překvapivou samozřejmostí snoubí s divokými africkými rytmy, nebo brazilskou sambou. Kdo neslyšel, neuvěří...

Sluneční orchestr - trojice předních vitálních českých muzikantů.
Miloš Vacík - bubny, etnické bubny a perkuse.
Aleš Kudela - soprán saxofon, klarinet, flétny a píšťaly
Fredrik Janáček - kontrabas, kytara, loutna a mandolína

3. Feng-Jün Song a multijazzman Alan Vitouš


Výběr árií z pekingské opery a čínských lidových písní z nejrůznějších lokalit Číny, různých etnických skupin žijících na čínském území. Chanské lidové, tibetské lidové, korejské lidové, mongolské lidové, waské lidové apod. podbarvuje a dokresluje přední český jazzman Alan Vitouš svou obrovskou "etnickou kuchyní" perkusí a nejrůznějších etnických bubnů. Oba interpreti svým svérázným hudebním projevem dokáží vytvořit tajemnou atmosféru, při které vládne napětí a dramatičnost.

 

Feng-jün Song.

Feng-jün Song.

Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zpěvák Richard Adam na snímku z roku 2009
Zpíval Granadu. Zemřel Richard Adam, hvězdný idol swingové éry

Ve věku 86 let zemřel zpěvák Richard Adam, který patřil k hvězdám českého swingu poloviny 20. století. K nejslavnějším písním tehdejšího idolu žen patřily...  celý článek

Michal Hrůza na Špicberkách
VIDEO: Plodková na toulkách po Špicberkách, Hrůza představuje Polárku

Jeden z nejoblíbenějších autorů české populární hudby a zpěvák Michal Hrůza posílá do světa další singl z alba Sám se sebou nazvaný Polárka. Klip se natáčel na...  celý článek

Zpěvačka Eva Matějovská
VIDEO: Zpěvačka se ocitla V pohádkách, singl produkoval basák z Chinaski

Zpěvačka Eva Matějovská přichází se singlem V pohádkách, jehož produkce se ujal Ondřej Škoch z kapely Chinaski a platforma Music Cluster pomáhající mladým...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.