Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Faust je jízda. Do Stavovského divadla dorazil Rašilov v kamionu

  12:58aktualizováno  12:58
Saša Rašilov, skvělý překlad a neuvěřitelné obrazy. To jsou hlavní přednosti nového nastudování Fausta Národním divadlem. Ovace si však zaslouží jen první část, druhá je trochu za trest.

Z inscenace Fausta ve Stavovském divadle | foto: Patrik Borecký

Je to především jízda. Divoká roadmovie. A to doslova, třeba když se kamion zaparkovaný na scénu Stavovského divadla v životní velikosti otočí k divákům čelem a do jeho kabiny za nájezdu neklidné hudby naskočí Faust s Mefistem. Režisér Jan Frič prostě dokáže budovat filmově přesné obrazy, kterými v hledišti rozehrává emoce.

Fotogalerie

Jeho Faust v hereckém podání Martina Pechláta je vizáží zastydlý metalák, který svou legendární cestu, kdy „chce poznat vše, co lidstvo poznat může“, absolvuje v silničním korábu s neonovým pentagramem a ohnivým polepem. Faust zkoumá a ochutnává svět skrze noční život zaplivaných parkovišť, mezi střepy lahví a nedopalky od bizarních lehkých děv. S Mefistem si po podpisu smlouvy fotí selfie, svou Markétku (skvělá Veronika Lazorčáková) potkává přímo na benzínce. I když to na první pohled zní (a hlavně na jevišti vypadá) prvoplánově divoce, je to pro Friče vše jen prostředek. Barevný a ukřičeně současný prostředek, který však stále vypráví ten archetypální příběh o poznání, lásce a pokušení. Goethe zde číhá doslova za rohem, možná u prvního tankovacího stojanu. Důkazem toho budiž scéna, kdy si Faust Markétku namlouvá, ta totiž i přes dryáčnické rekvizity vyznívá dokonale křehce a romanticky.

Vynikající Rašilov

I sebelepší nekompromisně zaktualizované obrazy však leckoho odradí. Ovšem tenhle Faust je událostí i ze dvou dalších důvodů. Jedním je velice vydařený překlad Radka Malého, který vznikl čistě pro potřeby inscenace. I když jedno dvě slova zazvoní zbytečným modernismem, odvedl držitel několika literárních cen úžasnou práci. Ať už se na pódiu odehrává sebevětší dekadence, sebevětší zmatek nad zmatek, Malého verše ctí předlohu a přitom zní současně.

Dalším velkým plusem je pak vynikající výkon Saši Rašilova v úloze Mefista. Brilantní je už scéna jeho příchodu k Faustovi, Rašilov pak vydrží ve stejném tempu celé více než tříhodinové představení.

Faust

Národní divadlo (Stavovské divadlo)

premiéra 15. března 2018

režie: Jan Frič

hrají: Martin Pechlát, Saša Rašilov, Veronika Lazorčáková, Pavlína Štorková, Johanna Tesařová, Pavel Batěk, Alena Štréblová, Eva Salzmannová, Jiří Suchý z Tábora, Radúz Mácha, Alois Švehlík

Hodnocení­: 75 %

Frič se spolu s dramaturgy Martou Ljubkovou a Janem Tošovským rozhodli uvést v jednom večeru oba díly. Jde o rozhodnutí dvojsečné, na jednu stranu je chvályhodné, že se celého Fausta nezalekli, na tu druhou však před diváka staví dost náročný úkol na hranici stravitelnosti. To, co je v prvním, divácky srozumitelném díle, ještě únosné, narůstá po přestávce do obludného chaosu. 

Překladatel Malý v programu k inscenaci připomíná, že pro polovinu 19. století nesl druhý díl Fausta „mnoho nesrozumitelného a mnoho nesmyslů“. Tvůrci se tuto citaci Josefa Jiřího Koláře zjevně pokusili potvrdit. I druhá polovina přináší neopakovatelné a těžko popsatelné scény, které potvrzují, že angažování Friče rozhodně nebylo pro Národní divadlo krokem vedle. Jistý masochismus však předně naznačuje, že se tým tématem zabýval až nezdravě dlouho a trochu ztratil nadhled. Vzhledem k úžasné první části je skoro škoda, že své veledílo nerozdělil třeba do dvou večerů - dnes reklama na současnou činohru a zítra pak lahůdka pro případné fajnšmekry.

I takhle však zůstává Faust inscenací s neopakovatelným kouzlem a je událostí letošní sezony Národního divadla.




Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...



Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Mladý, hvězdný, zamilovaný. To je Jan Žižka, film za půl miliardy korun

Představitel Jana Žižky Ben Foster s režisérem Petrem Jáklem

Velkou bitvou v lomu nedaleko Prahy začne v pondělí natáčení historického velkofilmu Jan Žižka. Zahraniční hvězdy už se...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Další z rubriky

Pojďte dál, já už nežiji. Divadlo nabízí osm pokojů plných pozůstalosti

Z představení Nachlass – Hry bez osob

Německé slovo Nachlass označuje pozůstalost, tedy vše, co po sobě zesnulý zanechá. Stejně se jmenuje i představení,...

My Evropané nemusíme tančit tango jen jako trapáci, myslí si Roman Zach

Záběr z představení Moje tango

Jako na činohru s občasným tancem láká pražské divadlo Studio DVA na novinku Moje tango. Hrát a tančit zde budou Jitka...

Cynická groteska. Když konec světa přežije jen technik s hlasatelkou

Iva Pazderková a Daniel Krejčík na plakátu k představení Po konci světa

Záblesk, oheň, smrt. Armagedon. Fatálně začíná novinka divadelního spolku SpoluHra, který hru Dennise Kellyho Po konci...

Najdete na iDNES.cz