Ať už jde o Fárovy surrealistické počátky, malbu padesátých let, papiers collés, či objekty a fotomontáže z let následujících, vždy je v nich patrný duch doby. Snad i proto se dnes jeví tak svěží a doopravdy výjimečný Fárův příspěvek pro typografii - zejména v černobílých úpravách knižních odeonských edic ze šedesátých let. Přibývající roky rovněž posilují naléhavost Fárova modernismu padesátých let. Ten stále více vzrušuje svým jednoznačným hledáním jednoduché harmonie a rovnováhy, jež zároveň vyjadřují vznešený odstup a do nichž sublimuje komplikovaná úzkost tehdejšího všedního dne. Jeho obrazy z té doby tvoří jako celek mimořádný příspěvek k rekonstrukci předpokladů modernistické malby. Vojtěch Lahoda právem v souvislosti s Fárou-malířem připomíná noblesu Karla Černého. Jestliže však napětí Fárovy malby, ale také starších koláží, fotomontáží a kreseb udržuje sklon k přesnému uspořádání povrchu, jeho Hrací stoly sice vybízely kritiku šedesátých let k jemné reflexi vztahu mezi objektem a obrazem, ale příliš mnoho estetiky, "hezkosti" a "udělanosti" jim s odstupem ubírá na intenzitě.
Tyto akcenty ve Fárově díle ovšem vidíme spíše navzdory výstavě v Jízdárně. Retrospektiva sama totiž postrádá hledisko, postupuje chronologicky, rovnoprávně vůči všem etapám. Jde o poctu, která se - nikoli z opatrnosti, nýbrž z přesvědčení - vyhnula bolestnému výběru.
Libor Fára. Jízdárna Pražského hradu. Koncepce výstavy a katalogu Anna Fárová a kol. Výstava se koná do 2. května.