Výstavu, která potrvá do 31. srpna, otevírají ukázky z německého a nizozemského umění 16. století. Ovlivněni italskou tvorbou autoři rozvíjejí zobrazování nahého lidského těla.
"Mezi kuriózní exponáty zde náleží vyobrazení polonahé krásky reprodukující ztracené dílo Mona Vanna Nuda od Leonarda da Vinci. Deska nese dobovou Leonardovu falešnou signaturu, ale ve skutečnosti jde o práci Nizozemce z tak zvané fontainebleauské školy, snad Joose van Cleve," uvádí kurátorka výstavy Lenka Stolárová.
Idealizovaný svět antického starověku připomínají díla italských mistrů. "Nově a jinak se začala číst i klasická literární díla, která působila jako nevyčerpatelný zdroj umělecké inspirace," připomíná Stolárová.
Příkladem toho je plátno plátno Angelika a Medor na námět z Ariostova Zuřivého Rolanda, jež namaloval Carlo Caliari, syn slavného Paola Veronese.
I flámské malířství 17. století začalo nově interpretovat klasické milostné příběhy bohů a hrdinů i žánrové obrazy zachycující lásky smrtelníků. V Clam-Gallasově paláci tuto dráždivou a smyslovou rovinu zastupují staré, umělecky hodnotné kopie Rubensových děl či originály od členů malířské dynastie Brueghelů.
"Nechybí ani 'tajný kabinet', evokující soukromé kolekce vybraných obrazů s erotickými náměty, jaké často zdobily rezidence významných sběratelů a milovníků umění i života," láká kurátorka.
Svébytnou část zastupují díla českého umění 19. století. Úsměvné je zjištění, že Josef Mánes, jehož nečekaně otevřený přístup k erotice nemá v soudobém českém malířství obdoby, se ke svým lehce frivolně komponovaným ženským aktům Jitro a Večer (1857) raději nehlásil a signoval je falešným monogramem L.G.
Tyto působivé obrazy zde visí v sousedství Schalckenovy rafinovaně dráždivé Spící Venuše s Amorem (1680/85). "Nejde o setkání náhodné: Mánes holandské dílo znal a vědomě se jím inspiroval," vysvětluje autorka kolekce.
Láska - touha - vášeňDoprovodný program - středy od 16.30 hodin 14. května 21. května 28. května 4. června 11. června a 25. června 18. června |
Nedílnou součást výstavy tvoří grafický kabinet s vybranými díly od renesance až po 19. století. S nadhledem a značnou dávkou frivolnosti, přistupovali k erotické látce autoři výzdoby na barokním skle. Na drobných pánských proprietách z počátku 19. století, určených pro intimní sféru, se už objevuje i ryzí pornografie.
"K výstavě je vydán katalog. Od 14. 5. do 25. 6. se budou v prostorách výstavy konat tematické přednášky pro veřejnost, a to vždy ve středu od 16.30 hodin. Podrobný program bude k dispozici na adrese www.domuspragensis.cz," uvedla za pořadatele Mariana Tarčániová.