Švédský spisovatel Jonas Karlsson

Švédský spisovatel Jonas Karlsson | foto: PR

RECENZE: Jakou cenu má lidské štěstí? 5 700 000 švédských korun

• 0
Nová kniha Faktura švédského herce a spisovatele Jonase Karlssona si utahuje z úřadů a citlivě zachycuje dobu, ve které žijeme.

Faktura je krátká minimalistická novela, v originále vyšla v Karlssonově povídkové sbírce Pravidla hry. Pojednává o starém mládenci, který žije v jednopokojovém bytě na předměstí Stockholmu, pracuje na částečný úvazek ve videopůjčovně a žije vcelku jednoduchý a rutinní život. Má jednoho dobrého kamaráda, rád sleduje filmy a mezi jeho největší potěšení patří koupit si svou oblíbenou zmrzlinu.

Jednoho dne mu však ve schránce přistane šek na 5 700 000 švédských korun od společnosti Rozdělování světových zdrojů. Je to faktura za štěstí, které ho v životě potkalo. Zpočátku si myslí, že jde o nějaký omyl nebo vtip, a papíru nepřikládá velkou váhu. Záhy se však zjistí, že vše je v nejlepším pořádku, je načase zaplatit a zúčtovat tak všechny dosavadní prožitky.

Hrdina samozřejmě penězi příliš neoplývá, a tak začíná kolotoč obíhání úřadů a snaha výslednou částku o něco snížit. Ta se však i přes veškerou hrdinovu snahu jen zvyšuje. K tomu se přidává lehká romantická příběhová linka s telefonní operátorkou.

Zdánlivě humorné

Hrdinovy strasti s úřady a jejich byrokracií jsou díky bizarnímu námětu vyloženě úsměvné. Časem se sice trochu okouká malý prostor Faktury, odehrává se z největší části jen v hrdinově bytě, na úřadě a ve videopůjčovně, ale v tu chvíli už naštěstí přidává na tempu a směřuje do svého cíle. Za vší podivností a groteskností námětu však Karlsson otevírá vyloženě filozofickou otázku. Jaká je cena lidského štěstí a prožitků? Co je to vlastně štěstí a jak je měřit? A ta nejdůležitější a zároveň trochu nepříjemná otázka, která se vkrádá – je vlastně čtenář šťastný?

Faktura

70 %

autor: Jonas Karlsson

nakladatel: Kniha Zlín

překlad: Martina Kašparová

136 stran, 189 Kč

Čtyřiačtyřicetiletý autor Jonas Karlsson je člověk všestranně nadaný. Původní profesí herec ztvárnil role nejen v řadě divadelních her inscenovaných švédským národním divadlem Dramaten, ale i v několika filmech a seriálech. V roce 2005 debutoval jako dramatik divadelní hrou Noční procházka, která si vysloužila velmi kladné ohlasy. Poté zahájil svou spisovatelskou kariéru sbírkou povídek Druhý gól. V češtině kromě Faktury vyšla ještě Místnost.

Nenechme se zmást zdánlivou humorností Faktury, je to čtivá novela, jejíž příběh čtenáře nebude pronásledovat ještě měsíce po jejím přečtení. Co ho pronásledovat bude, jsou právě úvahy o štěstí.

Témata: faktura