Alan Wilder na tiskové konferenci v Praze

Alan Wilder na tiskové konferenci v Praze - (27. září 2007) | foto: ČTK

Exdepešáka Wildera nouze netrápí

  • 1
"Nemyslím, že bychom se ještě někdy dali s Depeche Mode dohromady, vždyť oni pořád vydělávají peníze," řekl bývalý člen kultovních černooděnců Alan Wilder, který přijel do Prahy propagovat svůj projekt Recoil.

"O znovuspojení s bývalými kolegy nepřemýšlím a nemám pocit, že na něj myslí oni. Není důvod dělat nějaký comeback," řekl Wilder na tiskové konferenci v pražském klubu Retro Music Hall.

Na tomto místě se v sobotu večer odehraje veřejná Recoil Party, na které bude Alan Wilder osobně přítomen. Návštěvníci tak budou moci si nechat například podepsat některou z cen, o které se bude během party soutěžit a které se vztahují k aktuálnímu Wilderovu albu subHuman.

Na tomto albu tento klávesový a studiový mág unikátně - a pro někoho možná překvapivě - spojil elektroniku s prvky amerického blues. Wilder ovšem přiznal, že tento žánr má rád odedávna a blízký byl i ostatním členům Depeche Mode, zejména Martinu Goreovi.

"V 70. letech jsem poslouchal glam rock, ale pořád jsem se chtěl dostat hlouběji ke kořenům hudby. A narazil jsem blues, protože u něj pop-music začíná," uvedl Wilder.

"Nikdy jsem ale nechtěl dělat nápodobu blues. Šlo mi o něco autentického," dodal už ke svému současnému projektu, na němž s ním spolupracoval americký bluesový zpěvák Joe Richardson, kterého Wilder považuje za "ztělesnění blues". Přitom jej nalezl vlastně náhodně - přes internetový vyhledavač.

Album subHuman se v textech věnuje mnohem více než kdykoli předtím ve Wilderově případě společenským otázkám. "Recoil se vždy vyvíjí podle vokalistů, dávám jim tvůrčí volnost. A Joe Richardson přišel s mnoha písničkami, ve kterých se například zabýval náboženstvím a konflikty, které pocházejí z jejich střetů."

Přiznává ale také vlastní podíl na "angažovanějším" vyznění alba: "Podvědomě jsem do sebe dostával věci, které se ve světě odehrály za těch pět let od doby, kdy jsem pracoval na předposledním albu Recoil."

Oproti tvorbě Depeche Mode je hudba Recoil přece jen méně komerční, není zaměřená na "hity" a i nálada posledního alba subHuman je rozhodně výrazně ponuřejší než skladby, které se otáčejí v nejvyšších rádiových rotacích. To ale Wildera netrápí.

"Mám to štěstí, že mě Depeche Mode finančně zajistili a komerčnost mých projektů mě nemusí zajímat. Samozřejmě, kdyby se back katalog Depeche Mode tak dobře neprodával, potřeboval bych peníze a samozřejmě bych musel dělat komerčnější hudbu," připustil.