Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Je hra o uprchlících jen Fidlovačka pro pražskou kavárnu?

  6:56aktualizováno  6:56
Vystihnout pocity uprchlíků v nejmenovaném příhraničním městě střední Evropy se v alternativním prostoru NoD pokusila režisérka Viktorie Čermáková inscenací hry Evropa od britského dramatika Davida Greiga. Jak se jí to podařilo, zhodnotili diskuzí redaktoři iDNES.cz Adam Hájek ze zahraniční rubriky a Tomáš Šťástka z kulturní.

Z kusu Evropa, jenž uvádí pražský NoD. | foto: NoD

Adam Hájek:
Je to blbé. Bohužel, protože režie je poctivá, scéna chytře vymyšlená a i herci až na výjimky, které se dají přičíst trémě, nejsou úplná polena.

Tomáš Šťástka:
Jak říkáš - scéna, která důsledně v úvodu rozděluje jednotlivé postavy podle barev, i zde zcela srozumitelná režie Viktorie Čermákové (což v některých jejích kusech pro alternativní scény není úplnou samozřejmostí) jsou pozitivy kusu. Co tedy přesně ti přišlo tak blbé? Samotný námět britského dramatika Davida Greiga?

Adam Hájek:
Ano! Ta hra ve mně vyvolává pocit, že jsem to všechno už někdy někde viděl. Ospalé městečko na hranicích, na opuštěné nádraží přijíždějí dva uprchlíci. Místní v hospodě cvičí okoukanou disciplínu „pivo buřty nenávist“, výpravčí mrzout v sobě objeví člověka a sbratří se s uprchlíkem. Chápu, že NoD chce tématem migrační krize popichovat a být aktuální, jenže ten kus je až příliš plochý, takže ve výsledku je z toho Fidlovačka pro pražskou kavárnu, která se jde do divadla ujistit o svém morálním stanovisku. Hra je nejsilnější ve chvíli, kdy neřeší maloměstský šovinismus, ale manželské debaty na téma „Proč už spolu nespíme“.

Fotogalerie

Tomáš Šťástka:
On je neméně zajímavý i fakt, že autor hru psal v devadesátých letech, kdy v ní vedle pádu železné opony reflektoval i válku na Balkáně.

To je možná důvod, proč z nynějšího zpracování tak čouhají často omílaná klišé. Co bylo aktuální před dvaceti lety, prostě nyní ztratilo na poutavosti. Na druhou stranu v některých místech, třeba náhlém vzedmutí onoho - jak píšeš - „buřtového“ nacionalismu, vystihl některé nálady docela přesně.

Adam Hájek:
No jo, ale tohle demaskování Švejka a víření pivních puchů česká divadla provozují už dvacet let. A pořád stejně. Ovšem nejprotivnější je ta hra ve chvíli, kdy příběh obohatí lesbickou romancí. Výpravčí utápějící se v manželství se zahořklým šovinistou se zamiluje do uprchlice protože... proč? Aby divák v sobě objevil další odstíny tolerance? Navíc se obávám, že režisérce motiv homosexuality posloužil hlavně jako příležitost zavděčit se divákovi - čuňákovi, protože teplá výpravčí druhou půlku představení poskakuje po jevišti už jen v podprsence a kalhotkách.

Tomáš Šťástka:
To zcela souhlasím, lesbická linka nemá s tématem absolutně nic společného, nijak neposunuje děj a vyznívá jako pustá manýra. Vraťme se ale k inscenaci samotné - polopatická Čermákové režie, kterou jsem prve chválil, mne vlastně překvapila. Viděl jsem od ní náročné kusy ve Švandově divadle, Meetfactory i Strašnicích, kde divákovi nic nedarovala a nutila ho přemýšlet nad každou metaforou. Zde se ale jde asi až příliš po povrchu, vše je nekomplikované, srozumitelné. Skoro jako by tvůrci cílili do širších vrstev. Taková snaha je v úzce profilované scéně, jakou pražský NoD je, podle mne zcela mimo.

Evropa

Experimentální prostor NoD

premiéra 22. února 2017

režie: Viktorie Čermáková

hrají: Elizaveta Maximová, Marie Štípková, Josef Horák, Hynek Chmelař, Václav Marhold, Richard Němec, Jiří Pěkný, Zdeněk Velen

(Pozn. Výsledné netradiční hodnocení vzniklo jako průměr hodnocení obou redaktorů.)

Hodnocení­: 43 %

Adam Hájek:
No tak možná hledají nové publikum. Udělali rekonstrukci, mají nový program, tak třeba už nestojí o usmolenou alternativu. Já ostatně proti srozumitelné režii nic nemám, jako občasný návštěvník divadla jsem rád, když v představení netápu.

Čermáková použila jednoduchý nápady jako rozdělení scény na tři barvy - bílá hospoda, červené nádraží, černí uprchlíci - a tyto triky fungují. Zadní projekci s vlky zachycenými fotopastí si mohla odpustit, to už je také trochu okoukané. Ale hodně tomu pomáhají herci, hlavně Marie Štípková z postavy homovýpravčí vykřesala víc, než by jeden čekal. Takže za mě 40 procent.

Tomáš Šťástka:
Na originalitě celkové výpravy od Ivany Kanhäuserové se shodneme. Vlci hře dodávali mystický nádech. Mne z hereckých výkonů zaujal Jiří Pěkný ve zmíněné roli výpravčího či Václav Marhold jako jeden z hospodských povalečů. Ke kusu bych byl mírnější, kdyby se hrál na nějaké větší scéně, v NoDu mi to prostě přijde jako výstřel mimo cílové publikum. Já dávám 45 procent.




Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...



Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Mladý, hvězdný, zamilovaný. To je Jan Žižka, film za půl miliardy korun

Představitel Jana Žižky Ben Foster s režisérem Petrem Jáklem

Velkou bitvou v lomu nedaleko Prahy začne v pondělí natáčení historického velkofilmu Jan Žižka. Zahraniční hvězdy už se...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Další z rubriky

Dejvické divadlo posílí Příkazký a Polívka, po sezoně mění ředitelku

Lukáš Příkazký a Hynek Čermák v seriálu Rapl (2016)

Dvě premiéry a dvě nová jména v souboru hlásí Dejvické divadlo do začínající sezony. Na úterní tiskovce odhalilo i...

OBRAZEM: Kabely v šatně, Kytice v metru. Národní sází na výrazné plakáty

Plakát k inscenaci Kytice

Estetika zákulisí, šaten, ale i metra a eskalátorů. Činoherní premiéry, které chystá Národní divadlo pro rozbíhající se...

Hrajeme v ratejně, na zájezd pojedeme jako Rolling Stones, líčí Voříšková

Eliška  Křenková a Tereza Voříšková v kusu Amerikánka

Ema Černá, to je z poloviny Eliška Křenková, z poloviny Tereza Voříšková. Alespoň tak to naznačuje plakát představení...

Rozdáváme 32 lahví z nové řady Canpol Babies. Přihlaste se o tu svoji
Rozdáváme 32 lahví z nové řady Canpol Babies. Přihlaste se o tu svoji

Soutěžte o dětskou lahvičku Canpol Babies. Je to snadné!

Najdete na iDNES.cz