Záběr ze zkoušek muzikálu Evita

Záběr ze zkoušek muzikálu Evita | foto: Studio DVA

RECENZE: Absolonová v Evitě září, Rodenův zpěv naštěstí není moc slyšet

  • 4
Nová verze slavného muzikálu Evita překvapí komorností příběhu a dobře zvládnutou režií. Prověřená hudební klasika se v Divadle Studio DVA navíc může opřít o bezchybné výkony Moniky Absolonové a Petera Strenáčika.

Muzikál Evita je v podání pražského Studia DVA už pátým tuzemským uvedením jednoho z nejznámějších děl dvojice Andrew Lloyd Webber – Tim Rice. Před patnácti lety se v tehdejší Spirále hra o manželce argentinského vůdce objevila v překladu Jiřího Bryana, následná brněnská, plzeňská či loňská ostravská verze se však hrály už s překladem Michaela Prostějovského. Právě jeho texty zvolilo i druhé pražské uvedení. Srovnávat kvality překladů po více než patnácti letech už mohou jen skuteční znalci a pamětníci, Prostějovský však patří k našim nejlepším textařům, což se nejlépe pozná na výkonech zpěváků.

Monika Absolonová totiž v titulní roli skutečně září. Vzhledem k počtu muzikálů rozdílné úrovně, které má za sebou, ji leckterý divák může považovat za jakýsi povinný inventář muzikálové produkce a nabízela se otázka, zda její jméno vlastně ještě tolik táhne. V případě Evity je však titulní obsazení skutečně zárukou kvality, na kterou se vyplatí jít jen kvůli zpěvačce. Role argentinské hvězdy Absolonové přesně sedla.

Neméně svým projevem zaujme Peter Strenáčik v roli průvodce Che, který na sebe poprvé upozornil před pěti lety jako člen skupiny Mako!Mako z finále soutěže Česko Slovensko má talent. Talentovaný Strenáčik dobře využívá nejen pěvecké, ale i komediální vlohy, aniž by přitom sklouzl do frašky.

Počet pěveckých sól Juana Peróna je naštěstí pro Karla Rodena stejně omezený jako hercův pěvecký rozsah. Roden si je svých hranic vědom; pěvecký kontrast mezi ním a Absolonovou vlastně i docela sedí zidealizovanému příběhu o planoucí ženě a tvrdém vojákovi.

Prostor divadelní scény musí pracovat s komornějším vyzněním, což se v kontextu „stadionových“ argentinských scén může zdát jako problém. Režie Ondřeje Sokola to však dokázala prodat jako přednost. Scéna pracuje s motivem polootevřeného pokoje a průhledných stěn, které různě přestavuje.

Evita

80 %

Studio DVA

premiéra 19. února 2015

režie: Ondřej Sokol

hrají: Monika Absolonová, Peter Strenáčik, Karel Roden, Ondřej Izdný, Veronika Vyoralová, Tereza Hálová a další

Příběh, který tehdy sledovala celá jihoamerická země, tak často podává na ploše několika metrů čtverečních. Dobře to působí zejména při scéně, kdy ochladnutí manželů symbolizují dvě oddělené místnosti propojené jen červeným kobercem.

Muzikál nepřesáhne dvě hodiny čistého času, Sokol proto nutně musí krátit a vypomáhá si častými vysvětlivkami. Ty se na Strenáčikovo lusknutí za zvuku psacího stroje objevují na stěně či oponě před diváky. Vtipný nápad sice posouvá děj, zároveň výrazně zbrzďuje švih muzikálu, a když se stále stejný efekt opakuje poněkolikaté, skoro až nudí. Jakékoli pochyby však režisér napraví povedeným finále.

Studio DVA dokázalo, že v české muzikálové produkci se více než na pokusy vyplatí vsadit na klasiku. A že klasika se dá podat moderně a poutavě.