Primavera Sound 2014: Arcade Fire | foto: Dani Canto/Primavera Sound

RECENZE: Arcade Fire v novince vsadili na retro, závěr trochu nudí

  • 1
Přízeň, kterou si kanadská kapela Arcade Fire získá svou aktuální deskou u posluchačů, se asi bude lámat podle toho, jak kdo má, nebo nemá rád „osmdesátkový“ zvuk. Natolik je sound alba Everything Now určující.

Arcade Fire už nejsou kytarovka, alespoň na první dobrou to tak vypadá. Ovšem není to na škodu. Nejen proto, že úvodní a titulní skladba po hudební stránce působí podobně jako znělky z televizních seriálů 80. let, takže adresát dostane do uší hned něco povědomého.

Především se uprostřed našláplé a syntezátory podpořené muziky nastavuje zrcadlo současnosti. Například ve skladbě Creature Comfort, kde Arcade Fire ústy zpěváka Wina Butlera tepou povrchní mladou generaci. Tedy chlapce, kteří se – jejich slovy – nenávidí a cítí odpor k otcům. Nebo dívky čekající před zrcadlem na „zpětnou vazbu“. Vše shrnuto frází: „Bože, učiň mě slavným. A když nemůžeš, ať to aspoň nebolí.“ A do toho zase zní syntezátory jako z dávné videohry.

Posluchači, pro něž by byla hudební estetika osmé dekády, ač účelně využitá, přeci jen obtížněji stravitelná, se od poloviny desky dočkají satisfakce nejprve v podobě písně Chemistry.

Až na ten závěr

Jde o klasický příběh neopětované lásky. Co je však podstatnější, písnička se podává jako rychlé reggae podpořené saxofony. Hudební magazín Spin sice označil Chemistry za „nejhorší píseň v historii Arcade Fire“, ale přitom jde o vítané odlehčení.

V následující „dvojskladbě“ Infinite Content se fanoušci konečně dočkají i řádné porce kytar. Kritika konzumerismu pojatá až mantricky, odstartovaná s rockovým aranžmá a končící jako country balada se zvukem pípající pokladny je spíš hříčka, ale roztomilá.

Everything Now

65 %

Arcade Fire

Jakkoli mohla být první polovina desky příliš velké retro, druhá část je zase hodně žánrově rozháraná a ke konci si dovolí i trochu nudit. Jak ve skladbě We Don’t Deserve Love, která se jen líně převaluje, tak v opakované pomalé verzi Everything Now ukončené nekompromisním a trochu divným střihem to působí jako snaha posluchače uspat.

Čili závěr poměrně výbušné desky se moc nepovedl, ale jinak album rozhodně stojí za poslech.