Etnická aristokracie se znovu schází pod palmou

- Hudba není fotbal - a odejít z velké firmy do klidnějších vod neznamená zmizet z první ligy do divize. Do letošního roku jsme byli zvyklí vídat obrázek palmy ve značce britské firmy Island. Tu založil před čtyřiceti lety Chris Blackwell a oním ostrovem v názvu mínil Jamajku, jejíž hudbu chtěl přiblížit světu. Časem se však Island rozrostl do obřího podniku, který zná každý, kdo si kdy pořizoval desky Toma Waitse, U2 či Pulp. Blackwell se nyní po létech objevil na scéně - a jako kdysi opět zasadil palmu, která by měla po-skytovat azyl výjimečným muzikantům. Hned první dva tituly katapultovaly značku Palm Pictures na výsluní světového zájmu.

Jamajský kytarista Ernest Ranglin patřil mezi první Blackwellovy objevy. Dnes jako by leitmotivem jeho kytary bylo zívnutí odpočívající šelmy: Mám to na háku. Zní líným spojením reggae a cooljazzu, nikam se nehoní, v elastickém rytmu se orientuje i o půlnoci. Odpíchnutá rytmika a stylová originalita donesly Ranglinovy snímky až na - lehce kultovní - taneční výběry Rebirth Of Cool: sama hudba tu stěží napoví, že její autor je o nějakých čtyřicet let starší než všichni okolo. Novým albem si Ranglin splnil dávný sen natáčet v Africe a osahat si vazbu mezi reggae a jeho africkými kořeny. V Senegalu tak propojil západní nástroje s loutnou kora či dřevěným předchůdcem vibrafonu, balafonem. Z magických momentů stojí za zmínku přinejmenším ochraptělý hlas čtrnáctileté dívky, která tu zpívá o osudu africké ženy. Ranglin mnohdy jako by muzikanty jen pobízel a sám si plul uvnitř jejich struktur: výsledek je přirozený, nepopový, zvukem nepovědomý.
Na Ranglinově albu hostuje i jedna z největších senegalských hvězd - když britští novináři na letišti v Dakaru zmínili, že jedou za mužem jménem Baaba Maal, celníci je přestali prohlížet a půjčili jim auto. Maala prý lidé v Senegalu poslouchají víc než politiky. Soudě podle charismatu, mírumilovnosti a vnitřní vášně, kterými je prosyceno jeho album Nomad Soul, není se co divit. Pečlivá produkce usadila Maalovy typicky západoafrické repetitivní motivy do tradičních i velmi technologických zvukových podob. Vrcholem je pak závěrečná dvanáctiminutová modlitba, jejíž tvar spolu s Maalem modelovali producenti Brian Eno, Howie B. (známý především spoluprací s Björk a U2) a avantgardní trumpetista Jon Hassell. Litanie programovaných bicích, tlumené trubky a hlasu afrického aristokrata zase posunula hranice world music o kus dál. Znovu se potvrzuje, že západní progresivní hudebníci nesměřují k inspiraci od kořenů hudby náhodou.

Ernest Ranglin: In Search Of The Lost Riddim

Baaba Maal: Nomad Soul

CD, 70 minut

CD, 67 minut

Obojí vydal Palm Picture/Globus Music


Témata: celníci, Globus, U2