Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ať se mají dobře Palestinci i Ewa Farna, vzkazují J.A.R. na nové desce

  6:57aktualizováno  6:57
Hodně hutný nářez servíruje kapela J.A.R. na albu Eskalace dobra, které vychází v březnu. „Z pohledu středního proudu jsou naše texty za hranou,“ připouští Roman Holý.

Roman Holý funguje vedle J.A.R. i v kapelách Monkey Business či Neruda. | foto: David Webr

J.A.R. se na své novince prostřednictvím textů Oto Klempíře dopouštějí spousty nekorektního humoru od sebeironie v písni Žárlíme na Romana, přes deklamaci „nas.al jsem se“ ve skladbě Hlídá nás satelit až po přání, „aby se měli dobře Palestinci i Ewa Farna“.

„Myslím, že ve srovnání s některými našimi minulými alby jsme nyní velmi umírnění,“ tvrdí skladatel a producent Roman Holý. „Klíčem je pro nás zcela určitě přirozenost, takhle prostě mluvíme a do některých písní to myslím patří. Aby texty zůstaly vkusné, je alespoň pro mě důležité.“

Eskalace dobra přináší jedenáct skladeb ve stylu, který míchá funk, jazz rock, electro a další vlivy. A deska prý vznikala harmonicky a bez komplikací. „Nahrávání i po těch letech milujeme. Nejsme pod žádným tlakem, jsme zcela svobodní a můžeme se úplně uvolnit. Nikdo nám do toho nemluví, jde to z nás,“ vysvětluje Holý.

Zároveň si pochvaluje, že může v rámci kapely pracovat se špičkovými hráči, jako jsou Filip Jelínek, Miroslav Chyška nebo Robert Balzar. „Na rozdíl od naší trojice, která J.A.R. zakládala, jsou to opravdoví muzikanti. Kdysi jsme je přesvědčili, že budou mít v naší kapele zábavnější život. A teď si užíváme toho, že naši hudbu okysličují instrumentálními výkony, na které my bychom nikdy nedosáhli,“ říká Holý.

Hudba je Holého dílo a přiznává: „Moje představa o písni je většinou dost konkrétní. Muzikanti rychle vědí, co po nich chci, a vědí, co mají udělat,“ popisuje.

Živé bicí natáčí pilíř kapely Pavel Zbořil, který se velmi výrazně zasadil o vznik nynější sestavy J.A.R. Přehrávají se také všechny basové party, jež Holý původně dělal do demosnímků.

„Robert Balzar je fenomenální baskytarista, který vždy nabídne hromadu prvotřídních nápadů. Mirek Chyška si většinou zase vymyslí kytary, které nahrávku výrazně posunou, je to jedinečný hráč. Dan Bárta dodá písním emoci a lesk. A nejvíc se vždycky těším na dechy, které aranžuje Filip Jelínek,“ líčí podobu vzniku finální nahrávky Holý.

Ega nedovolí vyhazovat

Před začátkem prací na albu se s Klempířem a Michaelem Viktoříkem dohodli, že k materiálu nikoho nepustí, než bude celý základ pohromadě. „Měli jsme trochu strach, aby to ti naši zdatní spoluhráči moc nezahltili. Ale oni odhadli míru. Těch informací je tam pořád ještě dost, ale my už to jinak neumíme. Je fakt, že umění nehrát je jeden z klíčů k hudbě, i u J.A.R. by se dalo něco občas vyhodit, ale to nám naše ega dovolují jen sporadicky,“ usmívá se Holý.

Už padla zmínka, že J.A.R. v podstatě tuzemská rádia nehrají. Je to Romanovi Holému líto? „Zvykl jsem si na to, ale vlastně mě to docela mrzí. Někdy mě napadne, že některé naše písně by tuzemskému éteru vyloženě slušely. Z aktuální desky to jsou třeba skladby Když ti před Moskvou dojde pervitin nebo Jsem vymletej. Ale když občas slyším, co se ve velkých rádiích hraje, velmi rychle se vrátím do reality,“ vysvětluje hudebník. Posluchač středního proudu tedy přichází o skladby, které rozhodně dovedou pobavit.

Eskalace dobra vychází v pátek 10. března, později se chystá vydání také na vinylu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Bartoška v klipu k písni Léto 95
VIDEO: Marek Ztracený si pozval do klipu Bartošku, Krainovou či Gotta

Zpěvák Marek Ztracený natočil pro fanoušky unikátní videoklip k písni Léto 95. „Je to vzpomínka na moje mládí. Píseň pro všechny, kdo zažili devadesátky, a...  celý článek

Aneta Langerová ve filmu 8 hlav šílenství
Netradiční filmový soundtrack nabídne první duet Langerové a Dusilové

Vladivojna La Chia vydá další ze svých netradičně pojatých filmových soundtracků. Po hudbě a písním k filmu Nevinnost a seriálu Až po uši tentokrát připravila...  celý článek

V Pise dirigoval orchestru i Bocellimu robot YuMi
VIDEO: Dirigovat nemusí jen člověk. Andrea Bocelli zpíval podle robota

Italský tenor Andrea Bocelli a filharmonický orchestr z toskánské Luccy si minulý týden vyzkoušel nejnovější výdobytek techniky. Ve Verdiho divadle v Pise je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.