Americká společnost Barnes & Noble, která provozuje jedno z největších internetových knihkupectví (www.bn.com), zakládá elektronické nakladatelství a od letošního jara bude podle svého šéfa Stephena Riggia nabízet na vlastní internetové stránce tisíce titulů. Vedle starších, dnes v papírové podobě už rozprodaných knih hodlá Barnes & Noble elektronicky šířit i nové práce známých autorů. Hodlá jim nabídnout autorské honoráře ve výši pětatřiceti procent z prodejní ceny knihy. V tomto bodě učinila vůči autorům zatím nejvelkorysejší nabídku. Její podíl se dosud většinou pohybuje někde mezi deseti až dvaceti procenty, občas i výše: slavné nakladatelství Simon & Schuster se v některých případech odhodlalo k pětadvacetiprocentnímu podílu.
eBook |
Nabízené tituly nejsou - jak by snad mohl vzniknout mylný dojem - určeny výhradně pro speciální elektronickou čtečku. Jestliže ji nemáte anebo nechcete dotyčné soubory číst výlučně s její pomocí, lze si zdarma stáhnout programy, které vám umožní četbu elektronických titulů na normálním stolním počítači nebo v notebooku. Jedním programem je Microsoft Reader, druhým Glassbook Reader, který má být v brzké době přejmenován na Acrobat eBook Reader, čímž by se zařadil do rodiny populárních, celosvětově rozšířených prohlížecích programů firmy Adobe. Produkt Microsoftu začal být i u nás již šířen, například na kompaktech přiložených k počítačovým časopisům. Zdarma si ho můžete stáhnout ZDE. |
Vstup firmy Barnes & Noble na nakladatelský trh rozjitřil diskusi o tom, kdo vlastně bude z elektronického publikování skutečně profitovat. Spisovatelé, nakladatelé, anebo prodejci? Ukazuje se, že tvorba a prodej elektronických knih si vytváří vlastní pravidla.
Bestsellerový autor Stephen King, který vloni na vlastní internetové stránce seriálově publikoval román The Plant (Rostlina), naznačil, že spisovatelé by se teď teoreticky mohli obejít bez nakladatelů a prodejců. Pro nízký zájem platících čtenářů sice nakonec zůstalo v případě Kinga jen u pokusu, nicméně nakladatelé se Kingova výpadu a experimentu zalekli a sami se snaží elektronické publikování ovládnout.
Jen těžko se však hledá řešení vyhovující všem stranám. Nakladatelé zakládají vlastní internetové sekce, což se nelíbí prodejcům, kteří pak zůstávají mimo hru. A když na scénu vstoupí takový gigant jako Barnes & Noble, který bude své knihy nabízet na čtyřech stech tisících webových stránek, na něž má obchodní kontakty, vyšachuje zase tradiční "papírové" nakladatele.
ZATÍM JEN KAPE
Trochu se však přitom vzájemném přetahování zapomíná na čtenáře: analytici upozorňují, že ti ve svém zájmu o elektronickou knihu nejsou tak nadšení, jak by si internetoví prodejci přáli.
"U publika stále vyhrává kniha v tradiční podobě a zřejmě se to nezmění ani v nejbližších pěti letech. Vývoj elektronické knihy se zatím ubírá cestou pokusů a omylů," tvrdí analytik Daniel O'Brien, který zpracovává výzkumy pro společnost Forrester Research.
Podle názoru tuzemského počítačového experta Jiřího Hlavenky, publikovaného minulý týden v internetovém časopisu Živě, se ve Spojených státech dosud prodalo na padesát tisíc speciálních čtecích zařízení a do roku 2005 by se měl odbyt zvednout na necelé dva miliony. Co však v tuzemsku vypadá jako nadějné číslo, uvažuje Hlavenka, je pro americký trh kapkou v moři. "To je množství, nad kterým tržně se chovající vydavatel spíš mávne rukou," tvrdí.
Co způsobuje čtenářskou nedůvěru? Čtenáři si samozřejmě ještě nezvykli, obrazně řečeno, usínat v posteli se čtečkou - tedy s elektronickou knihou, která má místo stránek obrazovku simulující knižní stránku. Druhým aspektem je cenová politika. Zpočátku se elektroničtí nakladatelé dušovali, že jejich produkce bude až o polovinu levnější než knihy v tradiční podobě. Běžná cena elektronického titulu se však zatím pohybuje nad deseti dolary, což zhruba odpovídá částce vydané za paperback běžného rozsahu.
Firma Hard Shell Word Factory, která na svém on-line katalogu Booklocker.com nabízí kolem dvou stovek převážně romantických titulů, je typickým příkladem, jak ceny ovlivňují zájem čtenářů: za cenu deseti až patnácti dolarů prodá měsíčně dvanáct set knih, pětidolarových publikací s obdobnou tematikou distribuuje zhruba pětkrát tolik.
Snaha přilákat čtenáře se tak stala jednou z mála aktivit, na které se knihkupci, nakladatelé i autoři dokážou shodnout. Poté, co frankfurtský veletrh loni v říjnu přišel s Frankfurt E-Book Award, dotovanou částkou sto padesát tisíc dolarů, vypsala před měsícem soukromá společnost The Electronic Literature Organization, založená spisovateli Scottem Rettbergem a Robertem Cooverem, soutěž o nejlepší beletristické a básnické dílo publikované na internetu. Oba výherci, kteří budou známi někdy na jaře, obdrží částku v hodnotě deseti tisíc dolarů.
Elektronické knihy lze nahrát do čtečky (na snímku) nebo do běžného počítače či notebooku. |