Jak dodal, technika je Dzurkovým výrobním tajemstvím a rozbité obrazy umí opravit znova jen autor sám. K obrazům se v prostorách muzea přidávají pískovcové plastiky, loutky a dřevořezby.
Muzeum výstavu uspořádalo při příležitosti autorových šedesátin. Exponáty zapůjčilo na akci i několik galerií a soukromých sběratelů. Výstava Rudolfa Dzurka je třetím a největším projektem Muzea romské kultury. "Nechceme představovat jen výtvarníky, plánujeme fotografické výstavy či kolekce trojrozměrných předmětů," vysvětlila vedoucí odborného oddělení Irena Reichová. Jak dodala Lázničková, velice cennými materiály jsou buď amatérské fotografie či dokumentární snímky. "Mají neuvěřitelnou etnografickou hodnotu," poznamenala.
Kromě velkých výstav se dokončují práce na dalších projektech. Mezi nejzajímavější patří akce s pracovním názvem Kořeny. "Jde o sběr pamětí romských žen, které se narodily před rokem 1930," popsala Lázničková. Jak Romy vidí majoritní společnost je pak téma dalšího projektu, na kterém muzeum spolupracuje s americkými příznivci.
Muzeum, které je přístupné teprve půl roku, si našlo své návštěvníky. "Nejvíce nás však těší, že zaujalo i samotné Romy, hlavně děti, ale rodiče zase plní besedy. Nadále bychom se chtěli zaměřovat na studenty, kteří jsou častými návštěvníky," dodala tisková mluvčí a vedoucí výtvarných dílen Veronika Rycková. Ta také na červen připravila tři pořady Kolo štěstí, kde si budou moci zájemci odzkoušet techniku Rudolfa Dzurka.
Výstava Rudolfa Dzurka je třetím a největším projektem Muzea romské kultury |
Výstava Rudolfa Dzurka je třetím a největším projektem brněnského Muzea romské kultury |