Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dylan, věčný loupežník a milenec

  11:21aktualizováno  11:21
Bob Dylan si z druhů populární hudby dokáže zamilovat i přisvojit téměř cokoli. Během své čtyřicetileté nahrávací činnosti to dvakrát předvedl naplno: na dvojalbu Self-Portrait (1970) a na novém disku Láska a loupež (Love And Theft). V prvním případě se dějinami prozpíval s pomocí přejatých písniček a neuspěl na pultech ani u kritiků. Teď si směsici stylů složil sám, podobně jako Beatles na své bílém dvojalbu (1968).
Kdo by tedy hledal pouze dvě nejznámější Dylanovy tváře, folkovou a rockovou, musel by některé písničky přeskakovat. Což by, na rozdíl od skutečně nepovedeného Self-Portraitu, byla škoda. Poměříme-li totiž Lásku a loupež všemi Dylanovými alby, patří k těm vervnějším a syrovým, i na první poslech blízkým.

Jistě, Lennon nebo McCartney uměli do vypůjčených stylů dosadit původnější hudební motivy. Z tohoto pohledu Dylanovovo Bye And Bye začíná přesně jako slavná Hartova a Rodgersova Blue Moon, kterou ostatně zpíval i na Self-Portraitu. Povědomá se zdá i minstrelská intonace Poor Boy.

Jestliže však po okysličení Dylanovým zpěvem a zcela souznějícími muzikanty probřeskne naléhavost i těchto nahrávek, pak většina alba je ještě celistvější. "Vlaková jízda" na způsob Johnna Cashe (Tweed-le Dee & Tweedle Dum), rokenrol z časů Chucka Berryho (Summer Days), military country s pikovaným banjem (High Water) nebo velebné kytarové dunění jak od Duana Eddyho - cokoli z toho Dylan sype z rukávu. Včetně písničky Floater (Too Much To Ask), s jejíž houslovou melancholií se ocitáme až někde ve třicátých letech: jen bychom namísto nyvého Ondřeje Havelky museli postavit za mikrofon chroptícího Jima Čerta. Nebo bez legrace: Louise Armstronga.

Dylanův zpěv, pouhý zvuk jeho hlasu bez ohledu na text, má totiž stále víc podobné postavení jako Armstrongův. Vůbec není fyziologickou patálií či zkarikovatelnou podivností. Symbolizuje nám už celý hudební a mnohým i životní styl. Poměřovat Dylana jinými zpěváky je vždycky omyl - a na novém albu ještě větším než na předchozím studiovém Time Out Of Mind (1997), k jehož velkému ohlasu přispěla i celková konejšivá atmosféra. Současná doprovodná parta kolem osvědčeného Dylanova baskytaristy Tony Garniera, na čele s univerzálním Larrym Campbellem (kytara, housle, bendžo, mandolína) a texaským akordeonistou a klávesistou Augiem Meyersem, si dokonale rozumí se zpěvomluvou, zpovědí, exhibicí, šepotem i výkřiky svrchovaně múzického a originálního zpěváka, chybně a do omrzení považovaného mnohými publicisty za jakéhosi "básníka s kytarou".

Znalost textů může zážitek z alba zesílit tomu, kdo přijme Dylanovo vyprávění příběhu. Ten začne, zadrhne se, kouskuje a namísto soustředěnosti se vyznačuje spíš proudovou tvůrčí metodou: něco je nedopovězeno záměrně, jinde autora žene hudba a na slovní ztráty nehledí. Ovšem rozeznat citáty z Fitzgeralda, Virgilia, Hemingwaye, Shakespeara, Nicka Cava, Lewise Carolla, Sinatrových hitů, starých bluesmanů a z dřívějšího Dylana není totéž, jako je pochopit. I tentokrát to však stojí za pokus. Rozervané texty o rozervaných láskách jsou písničkářovým celoživotním údělem. "Nikdo nezpívá tak čistě jako ti, kdo jsou v nejhlubším pekle," napsal Franz Kafka a znovu potvrdil Dylan - věčný milenec a loupežník, střídaje přitom fasádu kabaretiéra, bluesmana i rockera.

Pokud ovšem někdo Dylanovi kontroluje intonaci, textům nerozumí a v doprovodu napočítá čtvrtinu obyčejných tanečních shufflů, může album právem odložit.

Obal CD Love And Theft (2001).

Autor:



Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

Dionne Warwicková připomene svou kolegyni Arethu Franklinovou

Zpěvačka Dionne Warwicková

Soulová legenda Dionne Warwicková, která poprvé vystoupí v Česku 14. září, připomene nedávno zesnulou kolegyni Arethu...

RECENZE: Rottrová, Ruml, texty snů. O slovo se hlásí kapela Nedivoč

Marie Rottrová na festivalu Benátská! s Impulsem 2018

Herec, bavič a hudebník Jiří Krhut známý například z Kabaretu BO! Jaromíra Nohavici vydal se svou kapelou Nedivoč desku...

PORTRÉT: Hlas jako přírodní bohatství. I to byla Aretha Franklinová

Aretha Franklinová v roce 1975 na předávání Oscarů

První žena uvedená do Rokenrolové síně slávy, Aretha Franklinová přezdívaná královna soulu, zemřela v 76 letech.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz