Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Americká cellistka Weilersteinová s Dvořákem přímo kouzlila

  13:49aktualizováno  13:49
Festival Dvořákova Praha začal. A to impozantně. Zasloužila se o to Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem, ale především americká violoncellistka Alisa Weilersteinová.

Americká violoncellistka Alisa Weilersteinová děkuje publiku po vystoupení (10. září 2013). | foto: ČTK

Třebaže zahajovací večery jsou vždycky trochu škrobenou společenskou událostí, úterní koncert v Rudolfinu byl uměleckou událostí.

Fotogalerie

Už volbou programu a osobní přítomností jednoho z nejvýznamnějších žijících skladatelů Krzysztofa Pendereckého, jehož Adagio z Třetí symfonie koncert otevřelo. Šlo navíc o světovou premiéru autorovy úpravy pro smyčce, dokazující, jako ostatně celé dílo, že Penderecki měl dostatečnou zásobu nápadů i poté, co opustil avantgardu.

A pak přišla na pódium drobná žena se svým nástrojem. Dvořákův slavný Koncert pro violoncello a orchestr h moll už v Praze zazněl v pojetích mnoha virtuozů domácích i zahraničních, někdy velmi bouřlivých, někdy střídmých, ale množství čistého, neokázalého a přesto hřejivého citu, kolik ho dokáže vyjádřit Weilersteinová, je zcela výjimečné.

Tato umělkyně dokáže jedinečně artikulovat, svým cellem "zpívá" zcela srozumitelně, kouzlí s každou frází, každá má niterný obsah. V jejím podání emoce vychází zevnitř, nic není rozevláté, technická bravura je přitom samozřejmostí. Bělohlávek s orchestrem doprovázel v podobném duchu, spíše s klasickou uměřeností, ale s velkou vnitřní intenzitou.

Zahajovací koncert

Dvořákova Praha

Hodnocení­: 90%

Zaposlouchat se do Beethovena v podání České filharmonie nejde vždy s takovou samozřejmostí jako u jiných světových orchestrů, ale tentokrát to stálo za to. Provedení Symfonie č. 7 dostálo vysokým měřítkům, soulad s dirigentem byl patrný, hrálo se precizně a především se odehrály nejen noty, ale předalo se i to, co je za nimi, hudební sdělení se silným nábojem.

Jako přídavek zvolil Bělohlávek možná trochu překvapivě předehru k Rossiniho Hedvábnému žebříku, tedy zabrousil do oblasti, v níž se jeho orchestr běžně nepohybuje. Tady by se ještě dalo cizelovat, aby byl výsledek ještě lehčí a brilantnější, ale celkový dojem to nenarušilo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

The Gloaming
Struny podzimu vedou od jazzu přes hip hop až po Shakespeara

Na rok se odmlčel, ale teď se vrací v částečně pozměněné podobě a s řadou novinek. Festival Struny podzimu zahájí v pátek večer v pražském Foru Karlín...  celý článek

Kapela Tichá dohoda
RECENZE: Hlasitá revoluce je prostě Tichá dohoda ze starých dob

Tichá dohoda po letech vydává desku s novou zpěvačkou a starým zvukem. Album nazvané Hlasitá revoluce je svěží závan doby, kdy světu vládly kytary.  celý článek

David Koller vyzval tuzemské hudebníky, aby předělali některé z jeho sólových...
Než přijde nové album Lucie, zahraje David Koller své hity akusticky

Ještě než se příští rok začnou dít velké věci kolem Lucie, můžou si fanoušci poslechnout muziku Davida Kollera v méně tradičním pojetí. Hudebník se svou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.