Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSÁŘ: Radost z Essenu, hornistka ve tmě. I to byla Dvořákova Praha

  18:55aktualizováno  18:55
Festival Dvořákova Praha, jehož letošní ročník v sobotu skončil, je rozhodně nejambicióznějším projektem, který u nás na poli klasiky vznikl. Dokazuje, jak oboustranně efektivní může být spojení podnikatelské elity se špičkami klasické hudby.

Na závěrečném koncertě Dvořákovy Prahy vystoupili Adam Plachetka a Simona Šaturová, dirigoval Tomáš Netopil | foto: Martin Divíšek

Byznysmen Karel Komárek, který se před pár lety uvolil „do toho jít“, zaslouží respekt. Se státní podporou kultury obecně to očividně nebude do budoucna růžové a privátní sféra si tu naopak může udělat jméno.

Reprezentovat konkrétního mecenáše navíc může být větší umělecká výzva, než je tomu v případě abstraktního státu. A je fakt, že management Dvořákovy Prahy se očividně snaží dramaturgicky i umělecky nesnižovat laťku a nedělat ústupky „VIP vkusu“, což se třeba o Pražském jaru bezezbytku tvrdit nedá. Přitom sály měl letos téměř nebo zcela plné. Dokonce se většinou ani netleskalo na špatných místech. A právě proto by takový festival měl být vypulírovaný do posledního detailu, jakkoli s „čárami přes rozpočet“ musí počítat i ty největší světové přehlídky.

Někdy prostě zasáhne vyšší moc, tak jako když k sobě letos povolala dirigenta Jiřího Bělohlávka. Na dvou koncertech České filharmonie ho zastoupili Jakub Hrůša a Petr Altrichter. Nezařadily se k vrcholům, Hrůšovo provedení Dvořákova Requiem navíc poznamenal špatný výkon holandské mezzosopranistky, kvůli němuž firma Decca zřejmě stornuje chystanou nahrávku – dlužno ovšem dodat, že na obsazení kvartetu sólistů si dohlížela sama.

Naopak skutečnou událostí bylo hostování Essenských filharmoniků s jejich šéfem Tomášem Netopilem, kteří podali překvapivě kvalitní výkon, a to i ve smyslu soudržnosti a nadšení. Netopil dirigoval i sobotní závěrečný koncert s Vídeňskými symfoniky, kteří přes všechnu technickou bravuru, kterou předvedli v Brahmsovi i v Dvořákově Symfonii č. 6, nedosáhli na zvukovou tvárnost essenského orchestru. Sóla v Te Deum zpívali Simona Šaturová, která ale pro tento part má příliš křehký hlas, a Adam Plachetka, který by si měl začít dávat pozor, aby zbytečně na hlas netlačil.

Dle očekávání bylo co poslouchat na koncertě London Philharmonic Orchestra s dirigentem Vladimirem Jurowskim a houslistkou Alinou Ibragimovou, naopak zahajovací večer s Dvořákovým Stabat mater zážitkem nebyl. A nejen kvůli jakési bezradnosti dirigenta Emmanuela Villauma v čele PKF – Prague Philharmonia, ale i některým sólistickým výkonům, hlavně sopranistky Kristiny Opolaisové.

Zpěváci a jejich momentální kondice, to vždycky bude pro každého pořadatele loterie, ne-li přímo ruská ruleta. Něco se však přece jen dá odhadnout či zjistit předem. Jen málo současných českých pěvců dosahuje na světovou úroveň, ale ani světové jméno automaticky nezaručuje kvalitu.

Mezi pianisty máme jistě několik velmi dobrých umělců. Patří k nim také Ivan Klánský, letošní držitel Ceny Antonína Dvořáka. Svým recitálem potvrdil, že je ve svém oboru českou špičkou, ale také to, že trůn uprázdněný po zesnulém, skutečně světovém Ivanu Moravcovi zůstává prázdný.

Komorní řada zaujala

Zvláštní kapitolou je komorní řada, kterou letos sestavil hornista Radek Baborák. I ta dokázala přilákat lidi, a nejen do Anežského kláštera, ale i do ve velké Dvořákovy síně Rudolfina. O volbě některých skladeb či aranžmá se dají vést debaty, ale muzikantsky to byly bohaté večery. Baborák je geniální hornista a inspirativní vůdčí osobnost komorních sdružení. Podílel se též na založení zbrusu nového Festivalového orchestru, složeného ze špičkových domácích i zahraničních hráčů. Měl by ale zvážit, zda se jako dirigent bude pouštět do velkého symfonického repertoáru 19. století. Provedení Beethovenových skladeb totiž nebylo z hlediska tempa a rytmu příliš zvládnuté, prozrazovalo nezkušenost a přes všechny nablýskané sólové výkony v podstatě nudilo.

Nicméně samotná myšlenka Festivalového orchestru je smysluplná, takže nezbývá než ji rozvíjet. Stejně jako sobotní matiné, na nichž chce festival prezentovat Dvořáka v „neobvyklých“ pojetích. Bude muset jen upřesnit, co tím myslí kromě provedení Novosvětské symfonie ansámbly dobových nástrojů. Anebo Den D, debutový den mladých interpretů, z nichž letos nejvíce zaujala hornistka Kateřina Javůrková. A nejen tím, že při provedení skladby Oliviera Messiaena Appel Interstellaire (Mezihvězdné volání) nechala sál ponořit do naprosté tmy, aby si všichni mohli vychutnat autorova zvuková kouzla.

Dobrým nápadem, který už se stává tradicí, je Rodinný den, a především festivalový prolog, který představuje místa spojená s Dvořákem. Oba projekty dodávají festivalu originální příchuť a mají našlápnuto do dalších let. Stejně jako celá Dvořákova Praha.




Nejčtenější

Karel Gott hýřil vtipem a do zpěvu dával maximum. Ne vždy to stačilo

Karel Gott 12. června 2018 v pražské O2 areně

Slavný návrat Karla Gotta do pražské O2 areny po čtyřech letech a prodělané závažné nemoci se v zásadě vydařil. Důkazem...

Zemřela herečka Gabriela Vránová, dabovala i Catherine Deneuve

Gabriela Vránová

Po delší nemoci zemřela v sobotu ráno herečka Gabriela Vránová. Dlouholeté člence Divadla na Vinohradech bylo 78 let....



RECENZE: Sex, drogy, šaría. Jak se pokoutně zašívají panenské blány

Z filmu Teheránská tabu

Znají jen omezení, tresty, hrozby. „Povolení k vydání vaší desky se zamítá“ či „Zatknout, drželi jste se veřejně za...

Koncert Stounů bude bez hotovosti, před nimi zahraje i Pražský výběr

Mick Jagger, Rolling Stones (Hamburk, 9. září 2017)

Vstup do areálu Letiště Letňany, kde se Rolling Stones představí 4. července, bude možný jen s pomocí speciálních RFID...

RECENZE: Kdyby občas Ozzyho zvuk neodfoukl vítr, mohlo to být dokonalé

Ozzy Osbourne, Black Sabbath (O2 arena, Praha, 30. června 2016)

Středeční hudební nálož nazvaná Prague Rocks nabídla kapely Lords of Black, Hollywood Vampires, zpěváka Jonathana...

Další z rubriky

VIDEO: Raper Lipo dostal do klipu i dobrodružství malého astmatika

Raper Lipo

Po několika úspěšných singlech raper Lipo znovu připomíná svou letošní desku Lyrika. V písni Svoboda mu sekunduje...

RECENZE: Hořící klavír, poustevník v lustru. Čarostřelec se netrefil

Andreas Schager (vlevo) jako Max a Alan Held jako Kašpar ve vídeňské inscenaci...

Orkán „búúú“ se snesl na hlavu režiséra po premiéře Weberova Čarostřelce ve Vídeňské státní opeře, kterou dirigoval...

Nehraju na klavír, jsem jiný, říká Eric Serra, autor hudby Zlatého oka

Francouzský filmový skladatel Eric Serra na snímku z roku 2016

Vedle Brutální Nikity či Pátého elementu Luca Bessona napsal hudbu i k bondovce Zlaté oko. Eric Serra bude 1. září...

Najdete na iDNES.cz