Dvořák zůstal ve stínu barytonisty

Minulý týden patřil Antonínu Dvořákovi, především nedělnímu maratonu pěti koncertů. Ten se dal sice fyzicky absolvovat, ovšem za cenu téměř sportovních výkonů, protože na přeběhy mezi jednotlivými koncertními sály zbylo, obzvlášť v odpoledních hodinách, asi dvacet minut.

Což znamenalo, že vždycky nastal hromadný úprk z jednoho koncertu a sprint na koncert druhý. Ke konci této poněkud vyčerpávající akce už vytrvalci nebyli zcela mocni soustředit se na hudbu a její interpretaci. To byla škoda zvláště v případě pozdního večerního koncertu, na němž hrál klavírista Radoslava Kvapil a Roman Janál zpíval Biblické písně.

Jako celek však lze Poctu Antonínu Dvořákovi 2004 považovat za nápaditou a důstojnou připomínku stého výročí skladatelova úmrtí. Z předních českých umělců, kteří se na ní podíleli, nejvíce potěšila Pražská komorní filharmonie na dopoledním koncertě na Žofíně a cellista Jiří Bárta svým přednesem Koncertu h moll večer v Rudolfinu.

Některé koncerty snímala Česká televize, a dokonce i stanice Arte, takže šlo bezesporu o jednu z nejreprezentativnějších či spíše záchranných akcí programu Česká hudba 2004 - ten totiž víc než koncepční útvar připomíná soupis koncertů, na nichž se letos hraje česká hudba.

V úctě před výročím našeho velikána a v záplavě jeho skladeb se člověk skoro ostýchá přiznat, že největší zážitek minulého týdne není spojen ani s dvořákovským maratonem, ani s Requiem, které v pátek provedla Česká filharmonie, nýbrž s úplně jiným skladatelem.

Orchestr FOK totiž uvedl v rámci svého abonentního programu skladbu Carla Orffa Carmina Burana pod taktovkou Serge Bauda. Jedním ze sólistů byl slovenský barytonista Dalibor Jenis, v současnosti už mezinárodně renomovaný. Právě ten, jenž na galavečeru v Berlíně u příležitosti rozšíření Evropské unie - záznam koncertu vysílala v neděli pozdě večer Česká televize - reprezentoval přistupující Slovensko.

Naši východní sousedé se nemohli světu předvést lépe. Jenis má všechno, co špičkový pěvec má mít: nádherný, nosný hlas, techniku, schopnost minuciózní interpretace i osobní charizma. České orchestry i operní scény by si ho měly více všímat - než se úplně vytratí povědomí o tom, co je to kvalitní zpěv.

,