Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ďurovčík střídá žánry, divadla, města i hotely

  11:20aktualizováno  11:20
Od folkloru až k muzikálovým produkcím se pohybuje slovenský choreograf a režisér Ján Ďurovčík. Muž, jenž obdivuje komediantskou schopnost zahrát Moliera a vzápětí chodit po provaze a plivat oheň, je dobře znám i tuzemskému publiku. Z hostování Bratislavského divadla tanca, z působení v plzeňském Divadle J. K. Tyla a brněnském Národním divadle či z českého nastudování muzikálu Pomáda. Nejnověji se tu prezentuje inscenací Strom: nastudoval ji k padesátému výročí založení souboru S Ľ UK - což je Slovenský ľudový umelecký kolektív - a k vidění bude ode dneška do soboty v Praze na Křižíkově fontáně.
Slovenský choreograf a režisér Ján Ďurovčík

Slovenský choreograf a režisér Ján Ďurovčík | foto: MAFA - Robert Zlatohlávek

"Když se řekne S Ľ UK, každý si představí šestnáct tančících párů, kroje a točící se sukně," poznamenává Ďurovčík - on ovšem dostal pro svou práci radikálně odlišné zadání. "Měl jsem se pokusit o novou divadelní formu, posunout folklor někam dál. Byla to pro mě velká výzva: Jak ho přiblížit širšímu publiku a přitom mu neublížit." Folklorní tvorba pro něj nicméně není ničím neznámým - jako tanečník začínal v souboru Zemplín a později účinkoval dva roky v Lúčnici. Když pak při studiu choreografie na VŠMU získal stipendium v Antverpách, začaly se jeho tvůrčí zájmy ubírat jiným směrem. "Ale pořád se folklorem inspiruji," konstatuje.

Za hlavní téma jubilejního projektu pro S Ľ UK si zvolil strom, neboť stromy pokládá pro Slováky a pro Slovany vůbec za obzvlášť nosné. "Stromy se v předkřesťanském období uctívaly a provázejí nás i v celém našem životě. Jako děti jsme si hráli v jejich korunách, partyzáni se za nimi schovávali, dělají se z nich kolébky a vory, pod stromy jsme se milovali... A mě napadlo, co by tomu všemu strom řekl, kdyby mohl mluvit."

Poetika Stromu se podle Ďurovčíka v některých aspektech blíží postupům používaným ve world music. "Například jednu lidovou píseň zpívá hrdelním hlasem neškolený zpěvák a v doprovodu zazní altový saxofon. Folklorní pohyb nejsou jen zábavné tanečky: když se mu dá divadelní tvar, dají se jím vyjádřit i silné pocity."

Slovenská premiéra získala mírně skandální nádech, neboť proti ní protestovaly babky-demokratky. "V závěru klesá za zvuku mečiarovské hymny Hej, Slováci! strom k zemi a na scéně se objeví stovky lahví," objasňuje choreograf a režisér kontroverzní místo svého díla. Inscenace však u diváků uspěla; obdržela dokonce prestižní slovenské ocenění Křišťálové křídlo.

Pražské premiéře předcházela série zkoušek, neboť Strom se z divadelního sálu dostane do neobvyklého prostoru Křižíkovy fontány. Pečlivě se měřily její rozměry a přenesly se do bratislavské budovy S Ľ UK: tady prý tanečníci běhali po chodbách i kancelářích, aby si ověřili časovou reálnost přesunů mimo scénu. Přípravě vystoupení byl proto netradičně přítomen i Ďurovčík, jenž se prý jinak k hotovým dílům již nevrací. "Neviděl jsem žádnou svou inscenaci, a nesleduji dokonce ani premiéry," tvrdí. "Když už nemůžu říct účinkujícím stop, tak se nemůžu na představení dívat. Popíjím v klubu a pak mě vyvedou na jeviště."

Na kontě má Ján Ďurovčík v devětadvaceti letech úctyhodnou bilanci: působil ve Slovenském národním divadle, bratislavské Nové scéně, v Nitře, Košicích, Brně, Plzni, ve Státní opeře Praha či v H. F. Dancetheatre Amsterdam. Založil soubor moderního tance Torzo a v roce 1997 stál u zrodu Bratislavského divadla tanca, s nímž pracoval až do loňska. Nedávno se po pěti letech vrátil na jeviště coby herec v adaptaci Vianova románu Naplivu na vaše hroby. "Měl jsem za sebou řadu velkoprací, jako bylo Svěcení jara v bratislavském Národním, Žalmová symfonie v Brně a Pomáda v Praze, a potřeboval jsem se pustit do něčeho jiného," vzpomíná. V koprodukci své společnosti J.A.N. a Nové scény nazkoušel inscenaci pro pět účinkujících, která se jmenuje ...na Vaše hroby a v níž se zpívá i tančí, na scéně je bláto a místo divadelního osvětlení se používají jen neony.

U českého publika vešel ve známost především ve spojitosti s muzikálem Pomáda - i když říká, že pro něj osobně to byla hořká zkušenost. "Lidé vydrželi rok a půl bez práce a bez peněz," ohlíží se za tristními podmínkami, kdy se uvedení inscenace stále odsouvalo a měnily se věci smluvně domluvené. "Pomáda byla především výhra lidské víry," zdůrazňuje s respektem k účinkujícím, kteří vytrvali do premiéry.

Nabídkám stálého angažmá zatím Ján Ďurovčík odolává a střídá divadla, města i hotely. A stejně tak putuje od tance k muzikálu a pak zase k opeře či operetě. "Miluji divadlo jako celek se vším, co k němu patří," říká. "Mou hlavní parketou je totální divadlo, kde se všechny prostředky spojí dohromady. Jako třeba v projektu Romeo a Julie, který jsem dělal v Bratislavském divadle tanca, nebo teď ve Vianovi."

Když se Ďurovčíka zeptáte, zda je víc libretistou, tanečníkem, choreografem nebo režisérem, odpoví, že je komediantem. A s podobnou otevřeností vnímá celý divadelní svět. Neodsuzuje žádný žánr a neexistuje pro něj tabu. "Třeba taková tramvaj na scéně Národního divadla - ta může vypadat dobře i špatně - záleží jen na tom, v jakých se použije souvislostech."

Autor:



Nejčtenější

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...

Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...



Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy

Miguelangelo Cavalcanti v titulní roli Verdiho opery Nabucco, kterou uvedlo...

Ztracena v začínajících prázdninách, navíc v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín, začala se hrát nová inscenace...

Komediant i intelektuál. Miroslav Horníček dostává ke stovce svůj komplet

Taras Kuščynskyj: Miroslav Horníček (70. léta)

Blížící se sté výročí narození Miroslava Horníčka chce oslavit rozsáhlý třídiskový komplet nazvaný Dobře odtajněný...

Jak na krizi s láskou a nadhledem. Kostková hraje slavnou spisovatelku

Záběr z představení Kdokoli může dělat cokoli

Kdokoli může dělat cokoli, hlásila Betty MacDonaldová přesně před sedmdesáti lety. Tehdy totiž vyšel první díl její...

Najdete na iDNES.cz