Duet Hampsona s Koženou byl vrcholem večera, píše tisk

Praha, Salcburk - S velikým napětím byla v divadelním světě očekávána nová inscenace Mozartova Dona Giovanniho, jíž v sobotu začal Salcburský festival. Tisk německé jazykové oblasti přinesl vzápětí po premiéře (kterou bude během festivalu, jenž potrvá do 31. srpna, následovat ještě sedm repríz) obsáhlé referáty, v nichž značnou část věnuje rozboru režijní koncepce nekonvenčního Rakušana Martina Kušeje.

Jeho radikální studie, oproštěná od náznaků komiky, byla vesměs shledána jako spíše apokalyptická, chladně intelektuální, ale promyšlená a dokonalá. Hudební nastudování Nikolause Harnoncourta zaujalo mimořádnou expresivitou, z pěvců nadchl barytonista Thomas Hampson jako Don Giovanni, za překvapení byla označena Ruska Anna Netrebková v úloze Donny Anny.

A jak před očima a ušima kritiky obstála Magdalena Kožená, která na festivalu debutovala rolí Zerliny? Očividně se vymykala běžnému pojetí tohoto venkovského děvčete.

Například list Salzburger Nachrichten napsal: „Magdalena Kožená jako Zerlina není žádná lehkovážná subreta na cestě za dobrodružstvím, nýbrž - a to i barvou hlasu - dívka, jíž život způsobil první ošklivé rány.“

Hned několik deníků označilo za jeden z nejpůsobivějších momentů inscenace slavný duet Dona Giovanniho a Zerliny: La ci darem la mano. „Společně s perfektní, příjemně znějící Zerlinou Magdaleny Kožené předvádí Hampson mistrovský kousek tichého lyrismu,“ konstatovala rakouská Die Presse.

Německý list Die Welt zase podotkl, že duet je „Giovanniho posledním, už jen utopickým momentem štěstí s dívčí, sladce vzpurnou Magdalenou Koženou“.

Oba protagonisté nadchli i recenzenta švýcarského listu Neue Zürcher Zeitung. „Duet se ve své neuvěřitelné něžnosti stal jedním z vrcholů večera. Hampsonův Giovanni umí svádět jako žádný jiný a to, jak Magdalena Kožená roztává, nebylo o nic méně působivé.“ Ještě dál šel ve vylíčení dojmů z této scény německý deník Süddeutsche Zeitung: „Duet Giovanniho a Zerliny je étericky jemné svádění vedoucí až k něžnému orgasmu.“

Zdrženlivá svůdnost Zerliny se líbila i listu Frankfurter Allgemeine Zeitung, který konstatoval, že „téměř instrumentálně lehký mezzosoprán Magdaleny Kožené je čistá krása, která ale nikdy nepřipomíná vábení Sirény“. Rakouský list Der Standard označil Koženou za velmi výraznou, upozornil pouze na „menší problémy ve výškách“.

Také další rakouský list, Kurier, našel pro interprety, mezi nimiž dále figurovali například Melanie Dienerová nebo Michael Schade, většinou jen slova chvály: „O mnoho lépe už se tahle opera nedá obsadit.“

Mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Magdalena Kožená

Mezzosopranistka Magdalena Kožená.