Jeho R.U.R., světoznámé, ale dnes téměř nehrané drama, je katastrofickým sci-fi thrillerem, který vtáhne a nepustí, i když konec každý zná ze školy.
Drábek ustál drzou rozmáchlost kabaretiéra i fanouška filmů Blade Runner či 2001 Vesmírná odysea a stal se v nejlepším smyslu slova vypravěčem ctícím žánr a nezříkajícím se humoru.
Továrna na umělé dělníky sídlí pod povrchem ostrova, spojení se světem obstarávají televize, na nichž aktéři sledují příjezdy lodí – symbolů naděje i zmaru. Roboti jsou strozí, vědci zatím suverénní, opojeni vlastní důležitostí.
Právě lidské postavy Drábek trochu pootočil od čapkovského střetu světonázorů, pragmatismu a idealismu, čímž jim dal větší životnost. Ředitel Harry Domin (Jan Sklenář) je blazeovaný švihák s gableovským knírkem, jenž nepochybuje o velikosti vynálezu vnucovaného světu za každou cenu, a Busman v podání přesného Libora Novotného suše podává cynického účetního věřícího v sílu peněz.
Ryze Čapkovými zůstaly postavy chůvy Nány a stavitele Alquista (mírně patetický Hynek Pech), lidé ze staré školy, kteří věří, že práce je ctnost. Vztahy v továrně zatřese Helena (vynikající Helena Plecháčková), naivní idealistka s vizáží svůdného vampa. Plecháčková ochránkyni práv robotů mile shazuje, třeba když prohledá Dominovy kapsy s dárky a raduje se z právě nalezeného revolveru, aniž si uvědomí, že jde o znak neodvratné zkázy.
Mrazivou atmosféru hry spoluvytváří kybernetická hudba Darka Krále s deformovanými hlasy. Úskalí prvního jednání, v němž Domin vysvětluje Heleně vznik ideje robota jako pracovní síly, Drábek vyřešil instruktážním filmem – videoartem, jehož trojrozměrnosti slouží živí herci, třeba v názorné ukázce Darwinovy teorie.
Drábek ví, že na jevišti je působivější nebezpečí tušené než opulentní masakr. Stačí mu několik výstřelů či zvuk řeznické pily za závěsem, všechno ostatní – pýchu, strach, paniku i děs – skvěle odehrají hlavní protagonisté.
I když se nabízelo retro pojetí v duchu Zemanova Vynálezu zkázy, ohlasy na filmovou sci-fi dělají z R.U.R. současnou látku. Hradecký Karel Čapek není zaprášeným prvorepublikovým utopistou, ale moderním vizionářem.