Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doubkovy až příliš chladné vzpomínky

aktualizováno 
- "Události popsané v této knize jsou osudy československého letce - sokola, který se snažil splnit svou sokolskou přísahu jako navigátor 311. noční bombardovací perutě". Touto větou, jež shrnuje autorovy důvody vstupu do řad druhého zahraničního odboje, začíná útlá knížka vzpomínek Josefa Doubka, příslušníka britského královského letectva.

V Doubkově podání se ovšem před čtenářem nerozvíjí drama "nebeských jezdců", jež na zastaralých Wellingtonech odolávali při plnění úkolů nad okupovanou Evropou nejen nepřízni osudu, ale především německým stíhačům a flaku. Autorovo do značné míry nekonfliktní a často jakoby nezúčastněné podání zásadně tlumí i napětí vrcholných okamžiků prožitých nad bombardovanou třetí říší. Zdá se, že Doubkův válečný příběh se v ničem neliší od těch, které zažívaly desítky dalších československých letců RAF. Podobné jsou motivy odchodu za hranice, přesun do Francie, evakuace na Britské ostrovy i poúnorová emigrace. Mimořádně zajímavé svědectví příslušníka 311. bombardovací perutě RAF, které z Doubkových vzpomínek mohlo vzniknout, je však popsáno více než lakonicky. Tato "úsporná" literárně neobstojí vedle již vydaných publikací Doubkových spolubojovníků, z nichž lze jmenovat například Vilda, Osolsoběho či Kordu. Dnes, kdy je knižní trh podobným žánrem přesycen, se takto koncipovaná práce zařadí s největší pravděpodobností pouze na jeho okraj. Proto se velmi pozitivní kritika anglického nakladatele (prý nejlépe psaná autobiografie soustřeďující se na zážitky pisatele během druhé světové války) jeví záhadně. Pravda, úroveň tuzemského vydání je do jisté míry determinována nepříliš obratným překladem. Je rovněž zbytečné polemizovat s řadou autorových tvrzení typu: "po válce (první světové, pozn. red.) musely být tři čtvrtiny našeho průmyslu uzavřeny, protože ten byl určen k tomu, aby podporoval celé rakousko-uherské císařství" nebo že "včera (rozuměj za druhé republiky) jsme byli svobodný národ, dnes (15. března 1939) jsme se stali otroky našeho starého nepřítele".
Josef Doubek napsal krátkou autobiografii čs. bombardovacího letce. Nic méně, nic více.

Josef Doubek: "Joe" navigátor od Třistajedenáctky. Překlad Lubomír Faitz. Votobia, Olomouc 1998, 142 stran, 54 fotografií, náklad a cena neuvedeny.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Velká část děje knihy V šedých tónech se odehrává v sovětském gulagu.
RECENZE: Když musí dítě sát krev. Zulejku otroctví nezlomí ani v pustině

Rok 1930. Třicetiletá Zulejka, již v patnácti provdali za mnohem staršího muže, čtyřikrát porodila, ani jedna z holčiček se nedožila měsíce. Když ji se...  celý článek

Americký spisovatel Dan Brown představil na knižním veletrhu ve Frankfurtu svou...
Šifru mistra Trumpa nezvládnu napsat ani já, vtipkoval Dan Brown

Frankfurt (Od naší zpravodajky) Spisovatel Dan Brown je hvězdným hostem knižního veletrhu ve Frankfurtu, kde uvedl svou novinku Origin. Jeho příjezdu předcházely manévry podobné příjezdu...  celý článek

Mladík si svítí v domě rodičů ve venezuelském městě El Calvario, ve kterém byly...
RECENZE: Blackout je drtivý a nepříjemně věrohodný návod, jak zničit svět

Češi už jsou také na červené, stojí na 11. straně depresivního románu Marka Elsberga Blackout. To znamená, že jsme bez elektřiny. Jen krátce poté, co stejný...  celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Osobní bankéř/ka - Jeseník

Česká spořitelna, a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 18 000 - 22 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.