Expozice je jednou z doprovodných akcí hudebního festivalu Pražské jaro a součástí českého předsednictví Evropské unii v rámci projektu Martinů Revisited.
"Výstava má dva základní pilíře. Jedním je osobnost Martinů, peripetie jeho života a dílo. Druhá část je věnována jeho scénickým dílům a jejich dalšími životy až do současnosti v různých inscenacích z celého světa," řekla ředitelka muzea Dagmar Fialová. Podle ní má zájemce možnost se aktivně seznámit s faktografií a prožít skladatelův specifický hudební svět.
Výstavu připravovaly tři roky kurátorky z ČMH Kateřina Maýrová, Jana Vojtěšková a Taťána Součková. Architekturu zpracoval Daniel Dvořák. Expozice ve zmenšené formě putuje po českých centrech v zahraničí, navštívila již Berlín, Paříž a Londýn.
"V životopisné části je koncipována jako cesta životem skladatele," míní Fialová. Návštěvníci se krátce ocitnou ve skladatelově rodném městě Polička, prvorepublikové Praze, Paříži i na útěku manželů Martinů před nacisty do New Yorku. Nahlédnou i do poválečného domova ve Švýcarsku a na nenaplněnou touhu komponisty po návratu do
Československa, který mu komunistický režim nikdy neumožnil.
Výstava představuje také rukopisy významných hudebních děl, kupříkladu balety Istar, Špalíček nebo Kuchyňská revue, opery Hry o Marii, Julietta aneb Snář, Ariadna nebo Památník Lidicím. Prezentuje unikátní kolekci dobových fotografií a autorovy korespondence s významnými českými i světovými osobnostmi československé a zahraniční kulturní politiky první republiky.
Krátkými audiovizuálními dokumenty se věnuje baletům a operám Martinů a ztvárnění na české i zahraniční scéně od jejich premiér do současnosti. Autorkám výstavy se podařilo shromáždit i kolekci scénografií z domova a zahraničí; ze současných výtvarníků své dílo propůjčila i mezinárodně uznávaná britská scénografka Pamela Howardová.