Ivan Martin Jirous

Ivan Martin Jirous | foto: Radek Kalhous

Doma jsi tam, kde se oběsíš, říká Jirous do hudby Agonu

  • 7
Ačkoliv patří k nejvýraznějším zjevům současné české poezie a zároveň je osobou úzce spjatou s hudební scénou, teprve soubor soudobé vážné hudby Agon Orchestra sáhl v podstatné míře k poezii Ivana Martina Jirouse, aby ji zhudebnil.

Album nese stejný název jako Jirousovy již ve dvou edicích vydané sebrané spisy, tedy Magorova summa. Projekt nemohl iniciovat nikdo jiný než lounská značka Guerilla Records, jež se v plné míře věnuje jak zpřístupňování archivních nahrávek někdejšího undergroundu, jehož byl Jirous "ideologem", tak mapování jeho současné podoby.

Ivan Martin Jirous řečený MagorI když měl Jirous vždy blízko hlavně k hudbě rockové, je zajímavým paradoxem, že Magorova summa (byť v sobě samozřejmě nese i nepřeslechnutelné prvky tohoto žánru) je dílem pracujícím zejména s nejrůznějšími postupy vážné hudby. A to především soudobé, ze které si vzala metodu zvukové koláže či ohlasů minimalismu, ale i tradičnější, když třeba dramaticky znějí ve skladbě Fantasmagoratorium symfonické poryvy smyčců.

Ivan Martin Jirous řečený MagorNa albu o pěti položkách se podíleli čtyři vesměs respektovaní skladatelé Michal Nejtek, Ivan Acher, Marko Ivanovič a Petr Kofroň. První dva jmenovaní se přitom ve své tvorbě pohybují "na obou březích" a mají mnoho společného i jako aktivní muzikanti s jazzovou a rockovou scénou. I odtud vychází poloha jejich skladeb, využívající doslova "všeho, co dům dal" bez stylových předsudků - a právě taková hudba Jirousově poezii sluší.

Agon Orchestra

Colours of Ostrava 2007 - Jana VébrováPřes sympatickou účast dvou zpěvaček, Jany Vébrové v Na poli lilií (díky jejímu akordeonu znějící až šansonově) a závěrečné Magorigami, a Gabriely Vermelho, jež ve skladbě Na rukách měla rukavičky černé předvádí divoké vokální eskapády a přes rockový rytmický tep se podílí na Ivanovičově skladbě nejbližší obecnému vnímání "vážné moderny", je bezpochyby nejcharizmatičtějším nositelem slovního sdělení sám básník.

Ivan Martin JirousJirous svým charakteristicky civilním a přesto pronikavým způsobem, který znají všichni návštěvníci jeho více či méně plánovaných recitátorských extempore v hospodách, klubech i na pódiích velkých rockových festivalů, načetl své básně - jak také jinak - s absolutním obsahovým, ale i rytmickým vhledem, se kterým pak skladatelé pracovali ať už melodramatickým způsobem, nebo jako s materiálem určeným k volnému střihu.

Ivan Martin Jirous řečený MagorTo je případ nejen Petra Kofroně, který ve skladbě Magor pracuje vyloženě kolážovým způsobem za použití minimalistických struktur a útržků slov a vět, ale i dvou skladeb Ivana Achera, který touto metodou pracuje s oblibou i v jiných projektech. Acher navíc osvědčil dokonalou schopnost smísit palčivá sdělení s nadhledem, který je umocňuje (např. "refrén" ve Fantasmagoratoriu "Doma jsi tam, kde se oběsíš" versus nasamplovaný smích a Jirousovy promluvy, zachycené během nahrávání recitace).

Agon už v minulosti osvědčil, že bezpečně zvládá spolupráci s umělci zdánlivě odjinud (např. Pavlem Zajíčkem či Filipem Topolem). Magorova summa nejen v této linii "crossoverů" pokračuje, ale svou přesvědčivostí se vyhoupla do jejího čela.

Agon Orchestra & Ivan M. Jirous: Magorova summa
vyd. Guerilla Records, čas 49:11
Hodnocení iDNES.cz: 90 %