Cirque du Soleil (Sluneční cirkus)

Cirque du Soleil (Sluneční cirkus) | foto: archiv Cirque du Soleil

Do Prahy přijíždí Sluneční cirkus

Když se tradiční cirkus začal potýkat s nezájmem, vzdal se show se zvířaty, představení okořenil divadelními prvky i příběhem a vznikl nový fenomén: Nový cirkus.

Pokud se o Česku a o Praze mluví jako o středu Evropy, platí to i v případě cirkusů. Od devatenáctého století bylo hlavní město důležitou zastávkou společností, které přijely s vlastním stanem představit artistická vystoupení, klauna s červeným nosem, drezuru medvědů, koní, slonů či tygrů a vše ostatní, co patří k tradičnímu cirkusu.

Ať už to byl Kludský, Novák nebo Berousek, cirkusová vystoupení nabízela po dlouhou dobu lidovou zábavu a těšila se široké oblibě dětí i dospělých. Snad každý má vzpomínky na dětství spojené s prostředím cirkusového městečka maringotek, kolem kterých se ovíjel silný zápach velbloudího trusu a pilin, či s představením, ve kterém běhali tygři v nemalé vzdálenosti od diváků.

Jít do cirkusu byla ještě před pár desítkami let velká událost. Byla to poetika jezdeckých vystoupení, při němž artisté přeskakovali za jízdy z koně na koně, létali na hrazdách, bavili diváky komickými scénkami. Nakonec o fenoménu cirkusu svědčil i úspěšný televizní seriál Františka Filipa natočený podle románu Eduarda Basse Cirkus Humberto.

Pak začala návštěvnost tradičních představení upadat, dnes je cirkus se zvířaty téměř vzpomínkou. Nejen proto, že společnost začala být kritická k drezuře zvířat. Cirkus jako takový však nechce zaniknout. Ve Francii na sklonku sedmdesátých let vznikl spojením cirkusu a divadla takzvaný Nový cirkus.

Francouzská cirkusová revoluce
V čem je Nový cirkus nový? Ve Francii, která je považována za jeho mateřskou zemi, spadal tradiční cirkus podporovaný státem pod správu ministerstva zemědělství. V roce 1978 nastala v oboru menší revoluce: cirkusová umění byla přeřazena pod křídlo ministerstva kultury a stala se tak uznávanou uměleckou disciplínou.

Úhelným kamenem této disciplíny byl nový způsob cirkusového představení bez zvířat, rozšířený o umělecký rozměr. Z tradičního cirkusu si zakladatelé Nového cirkusu propůjčili životní styl kočujících nomádů, manéž, šapitó a precizně prováděná artistická čísla.

"Ta však nebyla sama smyslem představení, ale sloužila k vytváření příběhů, atmosféry, abstraktních sdělení, kterými oslňovala diváky s nečekanou působivostí a nově objevenou estetikou," popisuje Ondřej Cihlář ve své knize nazvané Nový cirkus.  Dnes už se představitelům cirkusu neříká "cirkusáci", nýbrž artisté či rovnou umělci. Vycházejí totiž většinou z prvotřídních artistických škol specializovaných na cirkusová umění ve Francii, Kanadě či Belgii.

Podobná show, jakou mají rockové hvězdy Jedním z hlavních představitelů nového cirkusového žánru je celosvětově věhlasný soubor z kanadského Montrealu Cirque du Soleil (Sluneční cirkus). Za jeho založením v roce 1984 stojí frankofonní pouliční divadelníci Guy LaLiberté a Daniel Gauthier. V rámci oslavy 450. výročí objevení Québecu přišli mladí žongléři a vrhači ohňů s nápadem připravit představení Cirque du Soleil, po kterém pak celý soubor pojmenovali.

Podpořeni kanadskou vládou dovedli projekt k úspěchu. Oprášili starý cirkus, najali talentované akrobaty, mezi kterými jsou dnes i světoví olympijští atleti, přidali divadlo, smích, hudbu, zpěv, multimediální projekce, kapku tajemství... A nový fenomén byl na světě.

Dnes soubor cestuje se svými představeními po celé zeměkouli. Jejich představení Nouba, Quidam, Saltimbank a čtrnáct dalších vidělo přes sedmdesát milionů lidí. Řada hvězd showbyznysu by mohla Kanaďanům závidět. Ostatně nová představení Cirque du Soleil se od dávné poetiky cirkusu odklánějí a připomínají show rockových hvězd.

Nový kabát: Delirium
Nejnovější představení Cirque du Soleil se jmenuje Delirium, v sobotu 27. října se představí v pražské Sazka Areně. Je trochu jiné než předcházející kusy souboru: akrobacie do značné míry ustoupila hudbě a zpěvu a jde také o první představení, které využívá velkou halu a obejde se bez cirkusového šapitó.

Ani Nový cirkus, jenž se inspiroval poetikou tradičního cirkusu, se nepřestal vyvíjet. Umělecké disciplíny se dál prolínají a přibírají multimediální prvky, zatímco šapitó mizí a nahrazují je sportovní arény. Johann Le Guillerm, představitel alternativního Nového cirkusu Le Cirque Ici (Cirkus tady), nedávno přijel do Prahy v rámci letního festivalu Letní Letná a předpověděl zkázu cirkusového šapitó. Sám se však ještě kočovného způsobu života nevzdal. Jakým směrem se bude Nový cirkus vyvíjet dál? Necháme se překvapit.

,