Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Prahy doputoval pokus o anatomii české avantgardní fotografie

aktualizováno 
P r a h a - Základní představu o české fotografické avantgardě poskytuje ode dneška výstava v pražském domě U kamenného zvonu, jejíž název Moderní krása pochází z klíčového textu Karla Teigeho. Několik aspektů, jichž jsou si dobře vědomi i její autoři Vladimír Birgus, Jan Mlčoch a Karel Srp, z ní činí zásadní událost v krátké historii zprostředkování odkazu české avantgardy. Nejen v českém prostoru, ale i ve světovém měřítku.
Vlastně poprvé se někdo pokusil pro jednu expozici shromáždit nejdůležitější, nejznámější a zároveň málokdy vystavované příklady české avantgardní fotografie, jež jsou roztroušeny v řadě muzejních i soukromých sbírek celého světa - a to tak, aby šlo pokud možno o dobová autorská díla vytvořená bezprostředně po vzniku negativu. Na devadesát procent vystavených snímků tvoří originály z dílny Františka Drtikola, Jaromíra Funkeho, Jaroslava Rösslera, Viléma Reichmanna či Josefa Sudka. Zároveň kurátorský tým vytvořil jakousi chronotypologii české fotografie, zřetelně vymezující pojem avantgardy.
Výstava znovu vyzdvihuje Drtikolův význam a místo v souvislostech avantgardy zejména výběrem prací z dvacátých let, jež se nepřehlédnutelně vyrovnávají s kubismem či expresionismem a naznačují přechod k abstrakci. Oproti dosavadním pokusům se expozice neomezuje na léta první republiky, ale sleduje fotografické výboje až k roku 1948, takže zahrnuje například i důležité práce z období "postsurrealistické" Skupiny Ra.
Projekt klade důraz především na posloupnost zkušeností s novými uměleckými programy, jak je představovaly v rychlém sledu za sebou i vedle sebe poetismus, funkcionalismus a konstruktivismus, estetika nové věcnosti, abstrakce, surrealismus, imaginativní tendence a civilismus. Koncept však nepominul ani ve třicátých letech hojně pěstovanou sociální fotografii, byť ji zastupuje pouze několik zásadních příkladů zřetelně směřujících k autonomii obrazu a kompozice. Důležitou a obsáhlou kapitolu výstavy pak tvoří obrazové básně z dvacátých a koláže z třicátých let, ve kterých se uplatňuje fotografie jako příznačný prvek obrazové skladby. Podobně pečlivě je představena knižní grafika a zdůrazněn význam avantgardní fotografie v přístupech k časopiseckému designu. Tvůrci výstavy zahrnuli rovněž reklamní fotografie ovlivněné avantgardní estetikou a spoluvytvářející obraz moderního života.
"Příběh avantgardní fotografie" zní v podání této reprezentativní přehlídky tak trochu jako pohádka na dobrou noc. Jan Mlčoch, jeden z kurátorů, ovšem upozorňuje, že výstava mapuje pouze úzkou vrstvu dobové produkce fotografických obrazů.
"Avantgardní fotografie tvoří špičku ledovce, jsou podpírány množstvím snímků z profesionálních fotoateliérů a od fotoamatérů, jichž před polovinou století aktivně působilo na pět tisíc." Vladimír Birgus dodává, že první kolektivní výstava avantgardních fotografií, jež nebyly jen doplňkem obrazů a soch, se uskutečnila až v roce 1926 v Mladé Boleslavi. V Praze se podobná akce konala až o tři roky později. "Česká avantgardní fotografie navíc nevznikala na jednom místě, její tvůrci jsou výrazně spojeni nejen s Prahou a Brnem, ale i s Českými Budějovicemi a koneckonců i s Kutnou Horou," říká Mlčoch.
Expozice byla před svou pražskou zastávkou k vidění už na několika místech v Evropě - v barcelonském Museu Nacional d'Art de Catalunya, v Musée de l'Elysée v Lausanne a naposledy v Paříži. Pražská repríza, která představuje největší počet exponátů, bude k vidění do konce května. Její prodloužení nepřichází v úvahu, neboť pak kolekce absolvuje poslední zastávku v mnichovském Muzeu užitého umění. Kromě katalogu a speciálního čísla časopisu Ateliér vyjde v průběhu konání výstavy také obsáhlá monografie v češtině a angličtině.
Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Zemřela herečka Gabriela Vránová, dabovala i Catherine Deneuve

Gabriela Vránová

Po delší nemoci zemřela v sobotu ráno herečka Gabriela Vránová. Dlouholeté člence Divadla na Vinohradech bylo 78 let....

TRAILERY ROKU: Nejvíc lákalo strašení a filmy dětem nepřístupné

Trailer To

Trailery leckdy předznamenávají úspěch avizovaného filmu. V krátkém přehledu jsme vybrali upoutávky, které v uplynulém...

OBRAZEM: Od Ungeltu po Zlín. Co přejí do nového roku čeští umělci

Divadlo Ungelt, Praha

Na závěr roku tradičně vybíráme z došlých novoročenek od kulturních institucí, jako jsou galerie, divadla nebo...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz