Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do divadla, nebo na nákup

  0:01aktualizováno  0:01
Obliba supermarketů a hypermarketů nezadržitelně stoupá. Nejen mezi nákupumilovným občanstvem, ale i u těch, kteří na svět shlížejí okem kritickým a nevlídným. A tak není divu, že hypermarket jakožto metafora současné společnosti v Národním divadle působí dosti otřepaně, ne-li přímo konfekčně.

Divadelní hra Hypermarket slovenského dramatika Viliama Klimáčka je nicméně mnohem méně prvoplánová, než bývá u dramatizací tohoto druhu obvyklé.

Především díky tomu, že autor nestaví do popředí tezi, ale soustředí se spíše na kuriózní propletenec vztahů mezi pěticí protagonistů, kteří v karikované nadsázce reprezentují nejistý postkomunistický svět, potácející se mezi nepříjemnými vzpomínkami a špatně zažitou "moderní" přítomností.

Důležité je samozřejmě i to, že Klimáček umí napsat vtipné, ostře pointované dialogy a všechna klišé i krkolomné dějové zvraty splétá s nepřehlédnutelnou ironií.

Národní divadlo uvádí Hypermarket na své letní scéně - Boudě II, postavené na prostranství mezi historickou budovou a Novou scénou, a úspěšně tak navazuje na loňské hraní na Ovocném trhu.

Sama inscenace však velké nadšení nevzbuzuje: komediální lehkost předlohy nahradilo psychologizující rozehrávání, protikonzumní klišé, která jsou u Klimáčka díky nadsázce přijatelná, vyznívají v pojetí režiséra Michala Dočekala banálně až trapně, řada motivů naopak nezřetelně prošumí.

Na těžkopádnou režii zákonitě doplácejí herci: Jana Janěková zápolí s rolí rozervané mladé dívky s vypětím všech sil, drobnokresba Jana Novotného coby nesmělého exestébáka by mohla být v jiné inscenaci pozoruhodná, zde však působí nepatřičně; o srdceryvně umírající matce Jany Bouškové je snad lépe pomlčet.
Dále než k výkonům rutinně spolehlivým nejdou ani David Matásek v roli "tvrdého" moderního muže a Petra Špalková jako jeho manželka.

Dočekala, zdá se, zajímaly spíše scénické efekty a ornamenty. Těmi inscenace opravdu nešetří: počínaje videoprojekcí (která má alespoň vazbu k ději a prostředí) přes skutečný automobil na jevišti až po zhola nadbytečnou scénku parodující párty osmdesátých let.

Ve finále pak s plnou polopatickou parádou naservíruje další notně obehrané klišé - hyenismus masmédií, navzdory tomu, že autor něco takového zmiňuje jen zcela okrajově.

Sečteno a podtrženo: zájemcům o Hypermarket lze doporučit spíše četbu hry, nejlépe ve slovenském originálu. V ušetřeném čase mohou zajít třeba na nákup.

Dělníci připravují Boudu, novou provizorní scénu Národního divadla v Praze. (24. května 2004)

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ze zkoušek ústeckého kusu Život je krásnej
RECENZE: Život je krásnej. I přes ty problémy s početím či odpor k sexu

Krásní lidé žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že ten pocit nemají. Tak uvádí ústecké Činoherní studio svou nejnovější premiéru, kterou je autorská...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Louskáček - Vánoční teaser
VIDEO: Vánoční sen v listopadu. Na Vinohrady se vrací baletní Louskáček

Divadlo na Vinohradech hostí obnovenou premiéru výpravného klasického baletu Louskáček, vánoční sen. Pražskou scénu čeká pouze devět repríz.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.