Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslav Zavadil u

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslav Zavadil u ministerstva kultury | foto: Roman Vondrouš, ČTK

U ministerstva kultury se bojovalo za Operu. V dešti a s potleskem

  • 7
Přibližně stovka zastánců samostatného fungování Státní opery Praha se ve čtvrtek sešla před ministerstvem kultury v Praze. Protestovali proti sloučení scény s Národním divadlem, kterým byla letos 1. ledna zahájena transformace pražské operní scény. Svojí přítomností chtěli podpořit odbory při jednání na ministerstvu.

"Chceme vrátit běh Státní opery do května a února roku 2011, kdy vzkvétala, do doby, než byl nastolen nový režim. Chceme oddělení Státní opery od Národního divadla," řekl ČTK před jednáním představitel odborové organizace Státní opery Praha (SOP) Miroslav Svoboda.

Nová ministryně kultury Alena Hanáková (STAN) kvůli transformaci přijala  zástupce odborů scény a předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslava Zavadila. Ten po jednání řekl, že se otázka sloučení dostane 23. února na jednání tripartity za účasti Hanákové, premiéra Petra Nečase (ODS) a zmíněných odborářů

"Chtěli jsme, aby si paní ministryně vyslechla jiný názor, než má její náměstek Radek Zdráhal. Podle našeho názoru je hospodaření Státní opery v dobrých číslech," řekl Zavadil. Dodal, že fúze je nesmysl. Lidé, většinou zaměstnanci Státní opery, kteří na Zavadila čekali v drobném dešti před ministerstvem téměř hodinu, jeho slova odměnili potleskem. Svou přítomností chtěli podpořit odboráře při jednání na ministerstvu.

Změny

Transformace se má uskutečnit v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů Národního divadla a Státní opery Praha.

Hlavním důvodem reformy pražské operní scény bylo podle bývalého ministra kultury Jiřího Bessera především účelné vynakládání finančních prostředků.

Pověřený ředitel SOP a ředitel Národního divadla (ND) Ondřej Černý podle svých dřívějších slov pro sezonu 2011/2012 vychází z toho, že rozhodnutí o transformaci pražské operní scény je neměnné.

V souvislosti se čtvrtečním protestem části zaměstnanců SOP Černý reagoval na informace, které poskytli médiím. "Přes probíhající dialog neustále kritizují reformu SOP pomocí stejných, mnohokrát vyvrácených argumentů. Jejich jednostranná, neobjektivní kritika současného vedení nyní vrcholí pomýlenými informacemi ze strany odborových předáků, kteří mi vyčítají, že jsem překročil plánované náklady v SOP o 10 milionů korun," uvedl. Tento argument zazněl minulý týden ve Sněmovně.

Náklady naplánované na začátku roku 2011 bývalým ředitelem Radimem Dolanským byly podle Černého nereálné, nerespektovaly fakt, že většina nákladů je spojena s běžným provozem budov či uměleckým provozem. "Dolanský naplánoval náklady na správu budov ve výši 700 tisíc korun, což nesvědčí o tom, že hodlal o svěřený majetek pečovat," uvedl. Výdaje se zvedly zejména tím, že se loni podařilo odehrát historicky nejvyšší počet 271 představení (o 25 více než v roce 2010) a překročit plánované tržby o téměř 13 milionů korun.

"Vzhledem k tomu, že každé představení má své náklady, je logické, že roční výdaje vzrostly," vysvětlil Černý, který loňské hospodaření SOP považuje za úspěch. "Využili jsme maximálně divácký potenciál Státní opery. Navzdory dluhové zátěži minulého vedení a nízkému státnímu příspěvku se nám podařilo to, o co jsme se od začátku snažili. O rozpočtovou stabilitu Státní opery Praha, která je od 1. ledna součástí Národního divadla," dodal.

Černý má mandát do roku 2013

Někteří zaměstnanci a odboráři Státní opery v bouřlivé atmosféře loni 28. února předali tehdejšímu ministru kultury Jiřímu Besserovi (za TOP 09) otevřený dopis. V něm podpořili koncepci bývalého pověřeného ředitele SOP Radima Dolanského, který navrhoval zachovat i nadále samostatnou existenci opery.

Besser Dolanského odvolal z funkce a svěřil ji řediteli Národního divadla Ondřeji Černému, která má mandát má do poloviny roku 2013. Proti ministrovu rozhodnutí umělci a zaměstnanci SOP několikrát protestovali.

Zavadilovo vystoupení odměnili lidé potleskem.

Zástupci SOP 14. června předali Senátu petici s více než 18 tisíci podpisy za zachování jejího operního i baletního souboru. Senát později těsnou většinou označil propojení SOP s Národním divadlem za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné.

Uměleckým šéfem SOP se 1. července stal slovinský režisér a scénograf Rok Rappl působící pod uměleckým jménem Rocc. Od 1. ledna bude zároveň šéfem opery Národního divadla.

,