Divadlo si pro podzimní baletní premiéru pozvalo dva hostující choreografy, Jiřího Kyseláka z Brna a Davida Slobaspyckého, jenž působí převážně ve Vídni. "Oba skladatelé byli vrstevníci a reprezentují stejné hudební období, ale jejich skladby jsou jinak dost odlišné," objasnila šéfka baletu Libuše Králová, proč je vybrala.
Původně ale plánovala, že podzimní baletní premiéru bude s jejím souborem dělat známý český choreograf a taneční pedagog Pavel Šmok. Jenže ze spolupráce prozatím sešlo. "Bohužel prozatím odřekl, protože těleso, které kdysi založil, Balet Pavla Šmoka, se nedávno dostalo do velkých existenčních problémů. A on teď přijal nabídku znovu ho nějakou dobu vést," objasnila.
Choreografa Jiřího Kyseláka, který pracuje především pro moravská divadla, pozvala speciálně kvůli Stravinského skladbě. Spolupracovala s ním totiž už několikrát a hlavně viděla jeho choreografii Svěcení jara, kterou dělal nedávno pro olomoucké divadlo. "Je to velmi zvláštní skladba. Je sice rytmicky velmi složitá a těžká, ale když do ní člověk pronikne, tak se na ni moc pěkně tančí. Proto ji choreografové tak často dělají," objasnila. S Davidem Slobaspyckým sice spolupracuje poprvé, ale zalíbily se jí jeho choreografie, které viděla na festivalu Tanec Praha.
Čarodějnou lásku chtěla původně dělat sama, ale další pracovní povinnosti jí nedaly dost času na přípravu. Raději proto začala hledat někoho jiného. Mladý choreograf se zkušenostmi ze zahraničí prý může přinést do Budějovic opravdu něco nového a souboru prospěje i změna repertoáru: "Ani publiku přece nemůžeme stále předkládat klasický balet, na zimu chystáme Labutí jezero, tak bylo zřejmé, že podzimní premiéra by měla být odlišná."
Šestatřicetiletý choreograf, který vystudoval pražskou taneční konzervatoř a působil i v Národním divadle, dělal Čarodějnou lásku poprvé. "Tu skladbu jsem sice znal, je krásná a také slavná. Ale když mě šéfka jihočeského baletu oslovila, vzal jsem si čas na rozmyšlenou. Nahrávku jsem si znovu poslechl - a nabídku rád přijal. Je to hudba mého srdce," uvedl tanečník, který byl ještě donedávna také aktivním hudebníkem - hrál v orchestru na violoncello.
Čarodějná láska má podtitul Cikánské scény z Andalusie a líčí milostný příběh mladé dívky, která se nemůže vyrovnat se smrtí milence. Titulní dvojici ztvárnili Světlana Adlerová a nový sólista baletu Zdeněk Mládek, který dosud tančil ve sboru Národního divadla v Praze.
Balet Svěcení jara v podání Jihočeského divadla. |
Balet Svěcení jara v podání Jihočeského divadla. |